Als aanvulling op de hiervoor genoemde vijf financiële kengetallen kiest Arnhem ervoor om op deze vijf aandachtsvelden nog beter inzicht te krijgen. Hiervoor zijn de vijf kengetallen uitgebreid met een aantal kengetallen die door veel (grote) gemeenten in een gemeentelijke stresstest worden toegepast. Bij elk kengetal wordt door een kleur aangegeven hoe hierop wordt gescoord: rood is kwetsbaar, oranje is punt van aandacht en groen is voldoende. De kleuren gebruikt bij de verschillende kengetallen (rood, oranje, geel, groen en blauw) komen overeen met de kleuren in het eerste figuur van deze paragraaf en de hierboven opgenomen tabel 'financiële kengetallen'.
1C. Aanvullende Arnhemse kengetallen tav schuldquote | rek. 2017 | begr. 2018 | rek. 2018 | ||
a | Netto schuld per inwoner | € 3.691 | € 4.426 | € 3.534 | |
b | Schuldevolutie | -2% | 8% | -20% | |
c | Netto rentelasten/exploitatie | 1,84% | 2,06% | 1,73% | |
d | Aanwezigheid rentereserve/buffer | ja | ja | ja | |
e | Zekerheden leningen, garantstellingen en waarborgen | 95,70% | 94,91% | 94,57% | |
2A. Aanvullende Arnhemse kengetallen tav solvabiliteit | rek. 2017 | begr. 2018 | rek. 2018 | ||
a | Weerstandsfactor | 2,1 | 2,0 | 1,4 | |
b | Mogelijkheden om weerstandscapaciteit te verbeteren | ja | ja | ja | |
3A. Aanvullende Arnhemse kengetallen tav grondexploitatie | rek. 2017 | begr. 2018 | rek. 2018 | ||
a | Afhankelijkheid van grondexploitatie voor sluitende begroting | nee | nee | nee | |
4A. Aanvullende Arnhemse kengetallen tav structurele exploitatieruimte | rek. 2017 | begr. 2018 | rek. 2018 | ||
a | Toereikendheid onderhoudsbudgetten openbare ruimte | 0,34% | 0,36% | 0,17% | |
b | Ombuigingen, taakstellingen | 0% | 0,05% | 0,00% | |
c | Meerjarig sluitende begroting | ja | ja | ja | |
5A. Aanvullende Arnhemse kengetallen tav woonlasten | rek. 2017 | begr. 2018 | rek. 2018 | ||
a | Onbenutte belastingcapaciteit OZB | 0,05% | 0,07% | 0,07% | |
b | Derving OZB i.v.m. leegstand | 1,75% | 1,78% | 2,02% | |
c | Kostendekkendheid leges: extra ruimte voor meer baten | 0,0002% | 0,0003% | 0,0003% |
Uit deze aanvullende kengetallen blijkt dat Arnhem op veel onderdelen goed scoort (groene vakken). Het aandeel nog in te vullen taakstellingen in de begroting is zeer minimaal, terwijl er tevens sprake is van een meerjarig sluitende begroting.
Maar hierbij past een duidelijke kanttekening. De ontwikkelingen in kosten van zorg en ook de voornemens van het Rijk voor de verdeling van de middelen beschermd wonen kunnen grote impact hebben op de financiële positie van onze gemeente. Aanvullende maatregelen te nemen bij de vaststelling van de MJPB 2020–2023 zullen er voor moeten zorgen dat de begroting ook de komende jaren sluitend blijft.
Daarnaast is ook het risicoprofiel van de gemeente minder robuust in vergelijking met sommige andere gemeenten, omdat in Arnhem geen rekening wordt gehouden met het feit dat als risico’s zich voordoen op structurele budgetten, het meer dan 1 jaar tijd kost om tegenvallers in de begroting op te vangen.
De toereikendheid van de onderhoudsbudgetten voor de openbare ruimte blijft ook een aandachtspunt. Dit geldt met name voor het onderhoudsbudget van de wegen en groen. Uit de kengetallen op de woonlasten blijkt dat binnen de OZB in beperkte mate nog ruimte zit op basis van de onbenutte belastingcapaciteit. De leegstand komt in de realisatie iets hoger uit dan begroot en blijft een punt van aandacht.
Op het onderdeel schuldquote komt ook bij deze aanvullende kengetallen een kwetsbaar beeld naar voren. De netto schuld per inwoner blijft onverminderd hoog, maar de schuldevolutie van -20% geeft aan dat de schuld per inwoner in 2018 ten opzichte van de begroting wel flink is afgenomen. Het aandeel van de netto rentelasten op de totale lasten schommelt rond de 2% en dit blijft kwetsbaar volgens de stresstest.