Arbeidsparticipatie
Inleiding
Omschrijving Besluit begroting en verantwoording (BBV)
Tot dit taakveld behoren alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen:
- re-integratie-instrumenten, waaronder Work First, proefplaatsing, participatieplaatsen, vrijwilligerswerk/ sociale activering, detacheringsbanen, scholing, duale trajecten;
- Erkenning van Verworven Competenties (EVC), ondersteuning bij starten van een eigen bedrijf, bepaalde vormen van tijdelijke loonkostensubsidie (voor zover ingezet als re-integratie-instrument);
- stimuleringsmaatregelen, waaronder Inkomensvrijlating, stimuleringspremies, vrijlating onkosten vergoeding vrijwilligerswerk, onkostenvergoedingen, No-riskpolis;
- voorzieningen, waaronder Jobcoach, begeleiding Werkvoorzieningen zoals: werkplekaanpassingen, vervoersvoorzieningen, doventolk, brailleregels, aangepaste rolstoel etc.;
- loonwaardebepaling;
- inburgering (WI) cursus Nederlands;
- voorzieningen ter voorbereiding van een zelfstandig bestaan als startend ondernemer en ter begeleiding van startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).
Tot dit taakveld behoren niet:
- volwasseneneducatie behoort te worden opgenomen onder taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken;
- de baten en lasten voor de Wet sociale werkvoorziening horen onder taakveld Begeleide participatie;
- niet op arbeid gerichte voorzieningen voor dagbesteding, die horen thuis onder taakveld Begeleide participatie;
- de meer permanente vorm van loonkostensubsidie voor mensen met een arbeidsbeperking die uit het inkomensdeel van de Participatiewet wordt gefinancierd hoort onder taakveld Inkomensregelingen te worden geregistreerd.
Wat hebben we gedaan
Prestaties | ||
---|---|---|
Percentage vacature-invulling Arnhemmers door Werkgeversservicepunt (streefpercentage 50%) | ||
Uitstroompercentages Arnhemmers door Werkgeversservicepunt (WSP) zijn respectievelijk 41,3% (afkomstig vanuit UWV) en 43,5% (afkomstig vanuit gemeentelijk bestand). De plaatsingscijfers blijven voor de Arnhemse kandidaten vanuit zowel het UWV als de gemeente iets achter bij het streefcijfer van 50%. Het WSP is zich momenteel aan het doorontwikkelen naar een WSP 2.0 waarbij innovatie op het gebied van dienstverlening één van de speerpunten is met als doel (het aantal) matchingen te verbeteren. Het uitgangspunt daarbij is om het WSP dusdanig in te richten dat de organisatie conjunctuurproof is en flexibel kan inspelen op de ontwikkelingen en behoeften van de arbeidsmarkt, samen met de keten partners. | ||
Percentage uitstroom door werk, onderwijs en handhaving (beïnvloedbaar) | ||
De gegevens om dit staven ontbreken tot nu toe. | ||