Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Inleiding
Omschrijving Besluit begroting en verantwoording (BBV)
Tot dit taakveld behoren het lokaal onderwijsbeleid en de leerlingenvoorzieningen:
- onderwijsondersteuning: ondersteuning leerkrachten en directie;
- uitgaven bijzonder onderwijs (excl. huisvesting);
- achterstandenbeleid;
- coördinatie samen naar school, passend onderwijs;
- volwasseneducatie;
- peuterspeelzalen;
- leerling-zorg en leerlingbegeleiding;
- leerlingenvervoer;
- stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten.
Tot dit taakveld behoort niet:
- kinderopvang hoort onder taakveld Samenkracht en burgerparticipatie;
- facilitering van openbaar basisonderwijs hoort onder taakveld Openbaar onderwijs.
Wat hebben we gedaan
Prestaties | ||
---|---|---|
Passende Kinderopvang in meerdere wijken | ||
Per 1 november 2018 is Passende Kinderopvang van 7 naar 46 voorschoolse locaties uitgebreid en in alle wijken aanwezig. | ||
Stijging aantal VVE-plekken via vraag- en wijkgerichte invulling | ||
Inmiddels is er een breed aanbod Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) in de stad aanwezig, verzorgd door meerdere aanbieders. | ||
Ondersteuning op het terrein van natuureducatie en -beleving bieden aan maatschappelijke initiatieven | ||
Natuurcentrum Arnhem heeft in 2018 een subsidie ontvangen voor onder meer het ontwikkelen en aanbieden van een uitgebreid programma NME aan alle basisscholen en andere geïnteresseerde partijen in Arnhem. Ook heeft het Natuur Centrum Arnhem in 2018 een subsidie ontvangen voor het duurzaam (SKAL-gecertificeerd) exploiteren van twee educatieve voor iedereen toegankelijke stadsboerderijen en het bieden van beschermde werk- en stageplekken voor vrijwilligers, studenten en mensen in een sociaal-economisch kwetsbare positie. | ||
Ondersteuning op het terrein van natuureducatie en -beleving bieden aan burgerinitiatieven | ||
Natuurcentrum Arnhem heeft in 2018 een subsidie ontvangen voor onder meer het stimuleren en ondersteunen van buurt- en wijkinitiatieven op het gebied van natuur, milieu, duurzaamheid, klimaatadaptatie, stadslandbouw en voedsel. | ||
Terugbrengen percentage Vsv'ers tot 2,3% in schooljaar 2019-2020 | ||
Wordt continu aan gewerkt door Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL). | ||
Aanbod formele educatie in samenhang met informele educatie ontwikkelen | ||
Is onderdeel van de aanpak van het kernteam laaggeletterdheid Arnhem. | ||
Pilots met informele educatie voor laaggeletterden in de wijken (in samenwerking met de wijkteams) | ||
De wijkteams Leefomgeving en aanbieders van non-formele educatie maken deel uit van het kernteam laaggeletterdheid. Non-formele educatie is (beter) in beeld gebracht, met elkaar verbonden en er is nieuw aanbod ontwikkeld. | ||
Bereik laaggeletterden samen met het Bondgenootschap van Geletterdheid regio Arnhem | ||
Verschillende maatschappelijke organisaties werken samen om laaggeletterdheid tegen te gaan. Niet onder de noemer van het Bondgenootschap, maar als kernteam laaggeletterdheid Arnhem. Deze organisaties betrekken op hun beurt weer andere organisaties die in contact staan met de doelgroep. | ||
Bereik autochtone laaggeletterden (aansluiting op ouderprogramma's VVE) | ||
Speerpunt in de aanpak van laaggeletterdheid. | ||