Openbare orde en Veiligheid
Inleiding
Omschrijving Besluit begroting en verantwoording (BBV)
Tot dit taakveld behoren alle gemeentelijke taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid:
- toezicht en handhaving openbare orde, BOA's;
- Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit;
- bureau Halt;
- preventie van criminaliteit;
- opstellen en handhaven APV;
- leges drank & horeca;
- wet wapen en munitie (voorheen vuurwapenwet);
- beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven;
- veilige woon- en leefomgeving;
- antidiscriminatiebeleid;
- doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek in verband met de mogelijk niet natuurlijke doodsoorzaak);
- dierenbescherming.
Tot dit taakveld behoren niet:
- maatregelen op het gebied van verkeersveiligheid, deze horen thuis onder taakveld Verkeer en vervoer;
- opruiming van explosieven als onderdeel van een grondexploitatie, deze vallen onder taakveld Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen).
Wat hebben we gedaan
Prestaties | ||
---|---|---|
Bijdrage aan integrale Inclusie-agenda Arnhem 2018-2021 | ||
Arnhem heeft ingezet op het voorkomen dat inwoners, ondernemers en bezoekers in Arnhem bewust worden buitengesloten. Uitsluiting is een voedingsbodem voor vijandigheid, bedreiging en soms excessief geweld. Het onderwerp discriminatie is als speerpunt in de kadernota Veiligheid 2018-2022 opgenomen. In de lokale driehoek is besproken de aangiftebereidheid te bevorderen door het vergemakkelijken van het doen van aangifte en het prioriteit geven aan de vervolging. | ||
Bestrijden uitsluiting en intolerantie in uitvoeringspraktijk | ||
Zie de toelichting bij bovenstaand doel 'Bijdrage aan integrale Inclusie-agenda Arnhem 2018-2021'. | ||
Realisatie uitvoeringsplan Radicalisering 2018 | ||
Het Uitvoeringsplan radicalisering 2018 is vertaald naar concrete acties. Er zijn preventie-activiteiten uitgevoerd en gestart. Er heeft casusoverleg en casusbegeleiding plaatsgevonden binnen het Veiligheidshuis regio Arnhem. Er is met lokale, regionale en landelijke diensten zoals de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) contact geweest over de lokale aanpak en over individuele casussen. De aanpak wordt in 2019 voortgezet en vindt er, op verzoek van de gemeenteraad, een onderzoek plaats naar de effecten van lokale aanpak. | ||
Realisatie uitvoeringsplan Mensenhandel 2018 | ||
In 2017 is het uitvoeringsplan mensenhandel 2017-2020 vastgesteld. In 2018 is op basis van het uitvoeringsplan ingezet op preventie zoals voorlichting en deskundigheidsbevordering en het verbeteren van de signalering van mogelijke uitbuiting. De ketensamenwerking is bevorderd door deelname van de ketenregisseur aan de casustafel mensenhandel in het RIEC (Regionale Informatie en Expertise Centre). Lokale signalen van mogelijk uitbuiting zijn besproken in het veiligheidshuis en indien nodig, doorgezet voor verdere behandeling naar politie, openbaar ministerie. Zorgcoördinatie is ingezet voor het organiseren en bieden van noodzakelijke zorg en hulp. In overwegende mate betrof het zaken van seksuele uitbuiting. | ||
Aanpassing/herijking Arnhems prostitutiebeleid 2018 | ||
In tegenstelling tot de verwachting is de Wrp (Wet regulering prostitutie en misstanden in de seksbranche) nog niet vastgesteld maar aangehouden in de Eerste Kamer. In het regeerakkoord is de afspraak gemaakt om het oorspronkelijke wetsvoorstel aan te scherpen met de intentie om in 2019 een aangepast wetsvoorstel aan de Kamer aan te bieden. Arnhem heeft ook in 2018 deelgenomen aan het Landelijk Overleg Prostitutie. Op de vergunde seksinrichtingen is toezicht gehouden. Er is controle uitgeoefend en gehandhaafd op illegale prostitutie. | ||