In onderstaande tabel worden de grootste afwijkingen tussen begroting 2018 en rekening verklaard.
Onderwerp | Totale afwijking | V/N | Toelichting | I/S | AR/BR | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 240 | V | ||||
Inwonerbijdrage VGGM, onderdeel volksgezondheid | -118 | N | Diverse voor- en nadelen op algemene gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg. | I | AR | |
Bezwaarschriften afvalstoffenheffing | -129 | N | De meeropbrengst op afvalstoffenheffing (zie baten) is het gevolg van enerzijds een grotere toename van het aantal huishoudens dan waarmee bij het opstellen van de begroting rekening is gehouden en anderzijds het gevolg van de afhandelingen van ontheffingen en bezwaarschriften die tot een nieuwe aanslag hebben geleid. Daardoor liggen de kosten van de financiële afwikkeling van bezwaarschriften echter hoger dan begroot. Het saldo van lasten en baten op de afvalstoffenheffing is een voordeel van € 425.000. | I | AR | |
Meerkosten restafvalverwerking | -150 | N | In 2018 zijn er meer kosten op de restafvalverwerking. De hoeveelheid restafval met 6% toegenomen terwijl er een gelijkblijvend of afname was verwacht na het afronden van Omgekeerd Inzamelen in mei 2018. Er is in het afgelopen half jaar, na het openzetten van de ondergrondse containers, geconstateerd dat de hoeveelheid aangeboden restafval sterk is toegenomen. Mogelijk dat een deel van dit afval afkomstig is van bedrijven of niet-Arnhemmers die zonder afvalpas deze containers konden gebruiken. | i | AR | |
Europese subsidieprojecten EMIA | 1.000 | V | De Europese projecten hebben een looptijd van meerdere jaren, waardoor de realisatie per jaar kan afwijken van de begroting. Minder gemaakte subsidiabele kosten leidt tot minder ontvangen subsidie (zie ook verschil aan de batenkant). Het saldo wordt verrekend met de BR Klimaat en energie. | I | BR | |
Uitbreiding milieuzone | 348 | V | Deze onderbesteding van € 348.000 is ontstaan doordat een deel van de werkzaamheden niet in 2018 maar in 2019 plaatsvinden. Dit voordeel wordt toegevoegd aan de BR Klimaat en energie voor besteding in 2019. | I | BR | |
Energy Made in Arnhem | 348 | V | Dit voordeel is ontstaan omdat werkzaamheden niet in 2018 maar in 2019 worden uitgevoerd. Het bestaat onder andere uit de besteding van de amendementsgelden 'Prioriteit geven aan duurzaamheid' (€ 168.000) en de besteding van de amendementsgelden 'Verduurzamen sociale huurwoningen' (€ 51.000). Dit voordeel wordt toegevoegd aan de BR Klimaat en energie (€ 180.000) en de BR Duurzaam Arnhem (€ 168.000). | I | BR | |
Kosten ODRA | -386 | N | De kosten voor de ODRA zijn totaal € 851.000 hoger uitgevallen. Hiervan is € 386.000 verantwoord op R.07 en € 465.000 op R.08. Door een toename van het aantal vergunningaanvragen zijn de kosten voor vergunningverlening, toezicht en advies hoger uitgevallen. Voor de bouwaanvragen resulteert dit ook in hogere legesinkomsten die de hogere kosten van ODRA overschrijden. | S | AR | |
Project- en interimmanagement | -245 | N | Project- en interimmanagement heeft diverse opdrachten uitgevoerd. Deze lasten zijn gedekt door baten. | I | AR | |
Overige kleine verschillen | -137 | N | Overige kleine verschillen | I | AR | |
Baten | -166 | N | ||||
Afrekening VGGM 2017 | 442 | V | De afrekening 2017 van VGGM leidt tot een incidentele uitkering aan de gemeente Arnhem van € 549.000. Dit bestaat voor € 107.000 voordeel op de brandweer (R1 Veiligheid) en € 442.000 voordeel op de GGD inclusief facilitaire zaken (R7 Gezondheid en milieu). | I | AR | |
Lagere opbrengst rioolheffing | -191 | N | De verordening, en daarmee de opbrengst Rioolheffing 2018, is opgesteld op basis van een inschatting van de WOZ-waarden voor een nieuwe peildatum. De waarde voor niet-woningen is hierbij te hoog ingeschat. De werkelijke WOZ-waarde niet-woningen ligt op een lager niveau en betekent voor 2018 een lagere opbrengst dan begroot. | I | AR | |
Meeropbrengst afvalstoffenheffing | 554 | V | De meeropbrengst op afvalstoffenheffing is het gevolg van enerzijds een grotere toename van het aantal huishoudens dan waarmee bij het opstellen van de begroting rekening is gehouden en anderzijds het gevolg van de afhandelingen van ontheffingen en bezwaarschriften die tot een nieuwe aanslag hebben geleid. Daarnaast liggen de kosten van de financiële afwikkeling van bezwaarschriften hoger dan begroot. Per saldo resteert een voordeel op de afvalstoffenheffing van € 425.000. | I | AR | |
Europese subsidieprojecten EMIA | -1.028 | N | De Europese projecten hebben een looptijd van meerdere jaren, waardoor de realisatie per jaar kan afwijken van de begroting. Minder gemaakte subsidiabele kosten leidt tot minder ontvangen subsidie (zie ook verschil aan de lastenkant). Het saldo wordt verrekend met de BR Klimaat en energie. | I | BR | |
Energy Made in Arnhem | 107 | V | Een project is afgesloten met een voordelig saldo. Dit saldo zal worden toegevoegd aan de BR Klimaat en energie. | I | BR | |
Verhuur Stadskantoor aan ODRA | -335 | N | Een deel van het Stadskantoor wordt aan de ODRA verhuurd. De baten zijn gerealiseerd op R9, maar per abuis staat een deel begroot op R7. Dit leidt tot een voordeel op R7 en een nadeel op R9. | I | AR | |
Project- en interimmanagement | 245 | V | Project- en interimmanagement heeft diverse opdrachten uitgevoerd. De lasten worden gedekt door baten. | I | AR |