In onderstaande tabel worden de grootste afwijkingen tussen begroting 2018 en rekening verklaard.
Onderwerp | Totale afwijking | V/N | Toelichting | I/S | AR/BR | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -2.924 | N | ||||
Armoederegelingen | 145 | V | Het totale resultaat op Armoederegelingen is een nadeel van € 813.000 (€ 513.000 structureel en € 300.000 incidenteel (incidenteel omdat de negatieve indexatie van het armoedebudget vanaf 2019 ongedaan is gemaakt door een verhoging van het armoedebudget)). Het totale tekort bestaat uit een positief resultaat op R6 van € 145.000, een nadeel op de wijkprogramma's van € 1.104.000 (voornamelijk door openeinderegelingen) en een voordeel op de baten in de wijkprogramma's van € 146.000. Het voordeel op stad is ontstaan doordat minder inwoners voor Budgetondersteuning op Maat zijn gemeld. Ook van de openeinderegeling beschermingsbewind is minder gebruikt gemaakt dan verwacht. | S | AR | |
Aanloopkosten Scalabor | 533 | V | In 2018 is een budget van circa € 390.000 beschikbaar gesteld voor aanloopkosten Scalabor met dekking uit de BR Noodfonds. De uiteindelijke aanloopkosten in het jaar 2018 komen uit op circa € 40.000. Hierdoor is sprake van een voordeel van ongeveer € 350.000. | I | BR | |
Loonkosten Werk & Inkomen | 568 | V | In verband met de organisatieontwikkeling van het cluster Werk & Inkomen is in 2018 terughoudend omgegaan met het invullen van vacatureruimte. Daarnaast is in 2018 sprake geweest van incidentele dekking vanuit de ESF-subsidie Inclusie. In 2018 heeft dit geresulteerd in een voordeel van circa € 1.000.000 op formatie (saldo op baten en lasten). Het voordeel uit formatie wordt in 2019 ingezet om de kanteling in de werkwijze binnen het Cluster Werk en Inkomen vorm te kunnen geven. Dit bedrag is overgeheveld naar de BR Bedrijfsvoering. | I | BR | |
BUIG | 764 | V | Op 1 oktober 2018 heeft het rijk de definitieve BUIG budgetten voor 2018 bekend gemaakt. De budgetten zijn zoals verwacht positief bijgesteld. In Turap 2 was het verwachte tekort ten opzichte van de begroting € 341.000. Het definitieve budget in combinatie met de gerealiseerde uitkeringslasten 2018 en de verwachte vangnetuitkering leiden per saldo tot een tekort van circa € 7,1 miljoen. In de begroting is rekening gehouden met een tekort van € 8,0 miljoen, waardoor een voordeel ontstaat van circa € 900.000 (saldo op baten en lasten). | I | AR | |
Voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken | 1.558 | Totale debiteurenpost bedraagt € 17,3 mln. Deze post is niet geheel inbaar, waardoor een voorziening noodzakelijk is. Om deze voorziening te bepalen heeft een steekproef plaatsgevonden op het vorderingenbestand. Uiteindelijk bleek een voorziening van 9,0 mio toereikend waardoor ten opzichte van de vorige positie van € 10,6 mln een voordeel op programma R6 gerealiseerd wordt van 1,6mio | ||||
Bijstandsbesluit zelfstandigen | -246 | N | Op de regeling Bijstandsbesluit zelfstandigen (BBZ) ontstaat per saldo een tekort van € 200.000 (saldo op baten en lasten). Dit tekort wordt met name veroorzaakt door de kosten voor periodieke uitkeringen die hoger uitvallen dan de vergoeding vanuit het rijk. Daarnaast zijn de baten kapitaalverstrekking lager uitgevallen dan gestelde normering uit de normbatenregeling vanuit het Rijk. Deze normbatenregeling vervalt per 1-1-2019. | I | AR | |
Kosten SW medewerkers | 459 | V | De financiering van de SW medewerkers vanuit het Rijk is in de begroting losgekoppeld van de uitgaven. Uit de realisatie 2018 is een incidenteel voordeel van circa € 460.000 ontstaan als gevolg van een lager aantal SW'ers dan waar in de begroting rekening mee is gehouden. De begroting voor loonkosten SW medewerkers wordt jaarlijks herijkt op basis van de meicirculaire van het gemeentefonds. In deze meicirculaire zijn de aantallen SW medewerkers opgenomen zoals door de SW bedrijven wordt aangeleverd (voor 2019 de MGR-module Werkgeverschap SW). | I | AR | |
Administratieve afwijking | -1.855 | N | Voor zowel de Gelrepas als de ESF-subsidie Inclusie geldt dat de baten en lasten voor regiogemeenten niet zijn begroot. In de realisatie leidt dit daarom op zowel de baten als de lasten tot een afwijking. Per saldo is de afwijking op deze onderdelen € 86.000 (saldo van baten en lasten). | I | AR | |
Beschermd Wonen | -1.831 | N | Het nadeel op beschermd wonen wordt grotendeels veroorzaakt door een verschuiving van de persoonsgebonden budgetten naar de Zorg In Natura. Ook wordt een deel van de kosten vergoed door een bijdrage van de regio (zie baten). Een wezenlijke toename van deze vorm van zorg is niet geconstateerd. Dit tekort op Beschermd wonen 2018 bedraagt 5.144, maar wordt voor 1.774 onttrokken aan de BR Noodfonds, passend binnen het doel van deze BR. Het overige tekort komt ten laste van de Algemene reserve (hier komen we onderaan de lasten op terug, na alle voor- en nadelen die nog wel ten laste of ten gunste van de BR Noodfonds gaan). | S | BR | |
Zorg in Natura, overig | -360 | N | Er is een nadeel gerealiseerd op WMO Zorg in Natura. Dit nadeel wordt voornamelijk veroorzaakt doordat over voorgaande jaren nog declaraties worden uitbetaald. Het nadeel wordt verrekend binnen de BR Noodfonds, passend binnen het doel van deze BR. | I | BR | |
WMO PGB | 3.754 | V | Het stedelijk budget voor persoonsgebonden budgetten (PGB) heeft voornamelijk betrekking op de regiofunctie die Arnhem heeft in het kader van beschermd wonen. Door de afbouw van de PGB's voor beschermd wonen ontstaat op dit budget een voordeel en op de zorg in natura een nadeel. Het overschot op WMO PGB's 2018 wordt toegevoegd aan de BR Noodfonds, passend binnen het doel van deze BR. | S | BR | |
Jeugdzorg Zorg In Natura en PGB | -1.456 | N | Er is een nadeel gerealiseerd op Jeugdzorg Zorg in Natura. Dit nadeel wordt voornamelijk veroorzaakt door nabetaling van declaraties over voorgaande jaren. Het nadeel wordt verrekend met de BR Noodfonds, passend binnen het doel van deze BR. | I | BR | |
Jeugdbescherming | 174 | V | Jeugdbescherming is een specifieke categorie binnen de jeugdzorg en omvat de kosten van de gecertificeerde instellingen voor jeugdbescherming, alsook het meldpunt Veilig Thuis. Ten opzichte van het totale beschikbare budget jeugdbescherming is sprake van een verhoudingsgewijs gering voordeel op Veilig Thuis. Het voordeel wordt toegevoegd aan de BR Noodfonds, passend binnen het doel van deze BR. | S | BR | |
Doelgroepenvervoer | 128 | V | Dit voordeel van 128.000 compenseert de nadelen op de wijken voor een deel. Het nadeel op de wijken is als eerste ontstaan door incidentele afrekeningen over de jaren 2016, 2017 en 2018. Daarnaast zijn de vervoerskosten gestegen door met name een substantiële stijging van het WMO-vervoer en leerlingenvervoer. Tot slot komt de provinciale subsidie, die de BVO DRAN ontvangt en verrekent met de kosten, lager uit dan begroot door herverdeling op basis van het aandeel van Arnhem in de regionale WMO-vervoerskosten. | I | BR | |
Huishoudelijke hulp | 70 | V | Dit voordeel compenseert voor een deel het nadeel dat is gerealiseerd op huishoudelijk hulp in de wijken. Door de stijging van het aantal inwoners die huishoudelijke hulp ontvangen, de verhoging van de tarieven en de afbouw van het Rijksbudget is een structureel nadeel ontstaan. Dit wordt verrekend binnen de BR Noodfonds, passend binnen het doel van deze BR. | S | BR | |
Budgettaire verschuiving stedelijk-wijkprogramma's | -1.865 | N | Er heeft onterecht een verschuiving van budgetten plaatsgevonden tussen stedelijke en wijkprogramma's, waardoor op het stedelijke programma een nadeel is ontstaan. Dit nadeel valt volledig weg tegen voordelen op de wijken. | I | BR | |
Sociaal Domein subsidies | -302 | N | Dit nadeel wordt veroorzaakt door kleine verschillen in subsidies, het bijbehorende budget staat op de wijken. Per saldo is het resultaat nihil. | I | BR | |
ICT kosten De Connectie | 612 | V | De totale kosten van De Connectie zijn ten laste van R9 gebracht en niet verdeeld over de programma's. Hierdoor is een voordeel ontstaan in R6, omdat hier een bedrag voor ICT staat begroot. | I | AR | |
Resultaat vrouwenopvang | 133 | V | Arnhem vervult ten behoeve van de regio's Centraal Gelderland en Achterhoek de centrumfunctie Vrouwenopvang. Ten opzichte van het budget dat beschikbaar voor de uitvoering van alle regionale en lokale beleidsafspraken, is sprake van een licht voordeel. Het voordeel wordt toegevoegd aan de BR Beschermd en Weerbaar. | I | BR | |
Burgerinitiatieven sociaal domein | 274 | V | Het beschikbare budget ten behoeve van burgerinitiatieven is niet volledig uitgenut. Het voordeel wordt toegevoegd aan BR Burgerinitiatieven. | I | BR | |
AWBZ MO middelen | 1.112 | V | Het voordeel is behaald doordat een aantal onderzoeken zijn uitgesteld naar 2019 waar budget voor was gereserveerd in 2018. Conform besluit bij Turap-2 zal € 1,1 miljoen van het voordeel aan de BR Noodfonds worden toegevoegd. | I | BR | |
Beschermd Wonen | -3.370 | N | Na alle beschreven voor- en nadelen op het zorgdomein, niet alleen hierboven maar ook bij de baten hieronder en in de wijkprogramma's is de BR Noodfonds voor het deel Zorgdomein uitgeput. Om die reden komt een deel van het tekort Zorgdomein ten laste van de AR. Gezien de grootte van het bedrag is er om praktische reden voor gekozen om een deel van het reeds hierboven beschreven nadeel op beschermd wonen (daar 1.774 N) hieraan toe te rekenen. | S | AR | |
Extra inzet project- en interimmanagement voor diverse projecten | -390 | N | Er is in 2018 extra inzet PIM geweest ten behoeve van diverse projecten, onder andere ten behoeve van Doorbraak naar werk (Wet banen afspraak, proeftuin Maatwerkt, positionering Bureau zelfstandigen, ontwikkelagenda Doorbraak naar werk). Hier staan baten tegenover, het resultaat is per saldo nihil. | I | AR | |
Inzet beleidsuren | -1.616 | N | Er zijn meer uren besteed dan begroot. | |||
Baten | 6.362 | V | ||||
Loonkosten Werk & Inkomen | 487 | V | In verband met de organisatieontwikkeling van het cluster Werk & Inkomen is in 2018 terughoudend omgegaan met het invullen van vacature ruimte. Daarnaast is 2018 sprake geweest van incidentele dekking vanuit de ESF-subsidie Inclusie. In 2018 heeft dit geresulteerd in een voordeel van circa € 1.000.000 op formatie (saldo op baten en lasten). Het voordeel uit formatie wordt in 2019 ingezet om de kanteling in de werkwijze binnen het Cluster Werk en Inkomen vorm te kunnen geven. Deze middelen zijn toegevoegd aan de BR Bedrijfsvoering. | I | BR | |
BUIG | 166 | V | Op 1 oktober 2018 heeft het Rijk de definitieve BUIG budgetten voor 2018 bekend gemaakt. De budgetten zijn zoals verwacht positief bijgesteld. In Turap 2 was het verwachte tekort ten opzichte van de begroting € 341.000. Het definitieve budget in combinatie met de gerealiseerde uitkeringslasten 2018 en de verwachte vangnetuitkering leiden per saldo tot een tekort van circa € 7,1 miljoen. In de begroting is rekening gehouden met een tekort van € 8,0 miljoen, waardoor een voordeel ontstaat van circa € 900.000 (saldo op baten en lasten). | I | AR | |
Bijstandsbesluit zelfstandigen | 46 | V | Op de regeling Bijstandsbesluit zelfstandigen (BBZ) ontstaat per saldo een tekort van € 200.000 (saldo op baten en lasten). Dit tekort wordt met name veroorzaakt doordat de kosten voor periodieke uitkeringen hoger uitvallen dan de vergoeding vanuit het Rijk. Daarnaast zijn de baten kapitaalverstrekking lager uitgevallen dan gestelde normering uit de normbatenregeling vanuit het Rijk. Deze normbatenregeling vervalt per 1-1-2019. | I | AR | |
Administratieve afwijking | 1.941 | V | Voor zowel de Gelrepas als de ESF-subsidie Inclusie geldt dat de baten en lasten voor regiogemeenten niet zijn begroot. In de realisatie leidt dit daarom op zowel de baten als de lasten een afwijking tot een afwijking. Per saldo is de afwijking op deze onderdelen € 86.000 (saldo op baten en lasten). | I | AR | |
LVB-bijdrage regio | 810 | V | Door gemeente Arnhem wordt voorzien in een regionale zorgbehoefte van LVB (licht verstandelijke beperking) cliënten, in een vorm van beschermd wonen. Het budget voor deze cliënten is aan de individuele regiogemeenten verleend. Conform afspraak stellen de meeste regio gemeenten hun budget beschikbaar aan gemeente Arnhem om de kosten van deze cliënten te dekken. | S | BR | |
Activerend Werk | 423 | V | Dit betreft een bijdrage aan activerend werk vanuit het budget voor statushouders. Dit voordeel compenseert deels de hogere dan begrote lasten op activerend werk binnen de wijkbudgetten. | I | BR | |
Eigen bijdragen | 270 | V | Er zijn over 2017 achteraf nog meer eigen bijdragen van het CAK ontvangen dan waar in de jaarrekening 2017 rekening mee is gehouden. Dit levert een incidenteel voordeel op, dat ten gunste van de BR Noodfonds zal worden gebracht. | I | BR | |
Terugontvangen subsidies | 254 | V | Onder andere uit de afwikkeling van projecten vallend onder het innovatiebudget, is een deel van de verstrekte subsidie terugontvangen. | I | BR | |
Sociaal domein bedrijfsvoeringsbudget | 557 | V | Het positief resultaat op het bedrijfsvoeringsbudget wordt gedoteerd aan de BR Noodfonds. | S | BR | |
Asielzoekers: extra inkomsten vanuit COA | 429 | V | Door het Centaal Orgaan Asielzoekers zijn niet-begrote bijdragen overgemaakt. Dit leidt tot een voordeel waar gedeeltelijk ook hogere lasten tegenover staan. | I | AR | |
Dekking voor extra inzet project- en interim management diverse projecten | 363 | V | Er is in 2018 extra inzet PIM geweest ten behoeve van diverse projecten, onder andere ten behoeve van Doorbraak naar werk (Wet banen afspraak, proeftuin Maatwerkt, positionering Bureau zelfstandigen, ontwikkelagenda Doorbraak naar werk), zie lastenkant. Het resultaat van baten en lasten is per saldo nihil. | I | AR | |
Afwikkeling uitplaatsing schulddienstverlening (BAC) | 303 | V | In voorgaande jaren (vanaf 2015) is schulddienstverlening (BAC) opgeheven. Dit is aanbesteed en wordt uitgevoerd door Rijnstad en Plangroep en de Sociale wijkteams. De afwikkeling heeft voor een incidenteel voordeel gezorgd. | I | AR |