Structuurversterking van de economie
In het coalitieakkoord wordt gesproken over 'Van Bedrijven Weten'. Arnhem streeft naar optimale dienstverlening voor ondernemers en een vestigingsklimaat waar starters en start-ups zich graag vestigen.
Structuurversterking ontstaat ook door een stevige samenwerking in de regio waar aandacht is en blijft voor de Arnhemse kwaliteiten. Voor Arnhem ligt de focus op Energy. Belangrijk is dat hier ook de onderwijsinstellingen met hun kennis betrokken zijn omdat aanwas van studenten en starters op de arbeidsmarkt cruciaal is voor de structuurversterking van de stad.
Aantrekkelijk vestigingsklimaat
Voor een goed vestigingsklimaat is het belangrijk dat er voldoende en aantrekkelijke werklocaties zijn. Hierover zijn samen met provincie en regio-gemeenten afspraken gemaakt om vraag en aanbod van locaties zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.
Maar het voorzieningenniveau in de stad bepaald ook de mate van aantrekkelijke vestigingsstad.
De focus van Arnhem heeft in 2018 gelegen op de transformatie van de binnenstad tot een aantrekkelijk compact centrum met diverse voorzieningen. Een bruisende Binnenstad draagt bij aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en werknemers. En de binnenstad is zelf ook een werklocatie van betekenis.
Professionele marketing
In 2018 is verder gewerkt aan een gedragen en professionele marketing van de stad en de regio. Er ligt een ondernemingsplan voor citymarketing, dat in 2019 verder wordt uitgewerkt met de partners in de stad. Met de ondersteuning van een aantal grote festivals en evenementen met (inter)nationale uitstraling is de profilering en zichtbaarheid van de stad vergoot. Het gaat bijvoorbeeld om Bridge to liberation, Fashion en Design Festival en Innovate. De Slag om Arnhem en herdenken zitten in het hart van de stad en vertellen verhalen vanuit alle verschillende perspectieven om zo ook het stokje over te geven aan nieuwe generaties.