JAARSTUKKEN 2018

Educatie

Wat hebben we gedaan

Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Het voorschools aanbod - op grond van de subsidieregeling Voorschools Aanbod - is breed in de stad beschikbaar. Daarmee wordt bijgedragen aan opvang en educatie van (jonge) peuters.
Op 46 voorschoolse locaties in de stad is het Ontwikkelrecht ingevoerd en daarmee kunnen alle 2-jarigen in de stad gebruik maken van een voorschools aanbod van minimaal 12 uur. Dit draagt bij aan vroegtijdig signaleren van taal/ontwikkelingsachterstanden.
Vanaf 1 november 2018 is hier ook Passende Kinderopvang ingevoerd. Vanuit de inclusie gedachte is ieder kind welkom op de reguliere opvang en de jeugdhulp komt daar naar het kind toe, in plaats van andersom.

Activiteiten ter bestrijding van onderwijsachterstanden zijn in 2018 voortgezet: schakelklassen en opvang van nieuwkomers, Zomer- en Weekendschool en verlengde schooldagactiviteiten. Er is duidelijkheid gekomen over het perspectief voor de rijksbijdrage Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) vanaf 2019.

Een aantal lopende activiteiten in het kader van het lokaal en regionale Voortijdig Schoolverlaten-programma is voortgezet in 2018. Enkele nieuwe initiatieven zijn in gang gezet en lopen door in 2019. Aanvullend op het behalen van een startkwalificatie is ingezet op een sluitende overgang van school naar werk voor jongeren in een kwetsbare positie.

Met betrekking tot de aansluiting van onderwijs en jeugdhulp is onderzocht welke knelpunten er zijn. Een aantal dilemma's is benoemd in samenwerking met het onderwijsveld en Sociale wijkteams.
De Gemeenschappelijke Regeling voor Onderwijszaken (GRO) is opgeheven. Het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL) is structureel ondergebracht bij de MGR (Modulaire gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland).

Volwasseneneducatie
Voor de uitvoering van de Wet Educatie Beroepsonderwijs is in samenwerking met de gemeenten in de arbeidsmarktregio voorzien in een aanbod aan educatievoorzieningen. Hiervoor is subsidie verstrekt aan zowel formele als non-formele aanbieders van volwasseneneducatie.
Op lokaal niveau is samengewerkt met, en als partner in, het kernteam laaggeletterdheid Arnhem. Gezamenlijk is een plan ontwikkeld om laaggeletterdheid tegen te gaan, waarbij de nadruk ligt op het bereiken en ondersteunen van inwoners met Nederlands als moedertaal. Er zijn vier actielijnen uitgezet, die aansluiten bij het landelijk actieprogramma Taal voor het leven: bekendheid en bewustwording; signalering en toeleiding; aanbod; monitoring.
Via de partners in het kernteam (Rijnstad, Stichting PAS, Rozet Arnhem, Rijn IJssel, Stichting Lezen en Schrijven, teams Leefomgeving) is samenwerking gezocht met organisaties in het onderwijs en het sociale domein.

Natuur- en milieueducatie, educatie over duurzaamheid, klimaatadaptatie, voedsel, gezondheid
Er is met Stichting Natuurcentrum Arnhem een opdracht inclusief prestatie-indicatoren overeen gekomen voor de periode 2017 -2020 en hebben daarvoor een subsidie beschikbaar gesteld. Daarmee ontwikkelt Natuurcentrum Arnhem een aanbod aan alle basisscholen en andere geïnteresseerde Arnhemmers van lessen en cursussen op het gebied van natuur- en milieueducatie, duurzaamheid, klimaatadaptatie, voedsel en gezondheid. Natuurcentrum Arnhem exploiteert daarmee ook duurzaam (SKAL-gecertificeerd) twee educatieve voor iedereen toegankelijke stadsboerderijen, ondersteunt stadsbreed buurt- en wijkinitiatieven rondom natuur en (sociale) duurzaamheid en biedt beschermde werk- en stageplekken voor vrijwilligers, studenten en mensen in een sociaal-economisch kwetsbare positie.

Afhandeling Amendementen MJPB 2018-2021
17A35g Effectieve aanpak laaggeletterden
De raad is op 28 augustus 2018 per brief geïnformeerd over de uitvoering van het amendement.