Binnen de gemeente Arnhem ondersteunt de afdeling Financiën en Control onder andere de processen op het gebied van risicobeheersing, risicomanagement en interne controles. De afspraken hiervoor liggen onder andere vast in het Auditstatuut 2017 en jaarlijks in het intern controleplan. Auditing en risicomanagement worden ingezet om beter 'in control' te komen. Dit gebeurt door het uitvoeren van risicoanalyses, het begeleiden van bijeenkomsten om maatregelen te inventariseren om risico's te beheersen met het uiteindelijke doel om de doelstellingen van de organisatie beter te kunnen bereiken. Dat gebeurt ook door te evalueren (auditen) en te kijken welke leer- en verbeterpunten op te pakken zijn. De opdrachten komen vooral van het management van de ambtelijke organisatie. In een aantal gevallen heeft ook de gemeenteraad direct van de uitkomst van de onderzoeken kennis kunnen nemen (risicoanalyses verzelfstandigingen) of indirect door verwerking van de risico's in de raadsnota's. Door het geven van trainingen wordt het risicobewustzijn in de organisatie vergroot.
De belangrijkste onderzoeksthema's in 2018 waren:
- het gemeentelijk risicoprofiel is doorlopend geactualiseerd en geëvalueerd;
- binnen de organisatie is nagegaan op welke manier gestuurd wordt, dan wel gestuurd kan worden, op de afspraken die in het coalitieakkoord zijn vastgelegd. Voor een aantal onderwerpen is het proces van risicomanagement ook al gestart;
- het risicoprofiel voor Scalabor B.V. is geactualiseerd;
- start risicoanalyse implementatie Omgevingswet;
- start actualisatie risico's Sociaal Domein;
- actualisatie opzet en uitvoering risicogerichte aanpak Verbonden Partijen;
- risicoanalyses met betrekking tot de taken van de gemeente op het gebied van zorg;
- actualisatie van de frauderisico's.
De uitkomsten van het onderzoek 'Spelregels bepaling weerstandsvermogen' zijn vermeld in de MJPB 2019-2022. Dit zijn de bouwstenen voor een nieuwe beleidsnota Risicomanagement en weerstandsvermogen die in procedure zal worden gebracht.