Toelichting financiële afwijkingen die voor alle acht wijkprogramma's gelden
Taakveld | Totale afwijking | V/N | Toelichting | I/S | AR/BR | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Armoederegelingen | -804 | N | Het aantal huishoudens in armoede is gestegen, de regelingen zijn toegankelijker gemaakt en doelgroepen worden actiever benaderd vanuit gemeente, waardoor meer inwoners gebruik maken van de (openeinde)regelingen. Het totale resultaat op Armoederegelingen is een nadeel van €813.000. Dit bestaat uit een positief resultaat op het stedelijk programma R6 van €145.000, een nadeel op de wijkprogramma's van €1.104.000 en een voordeel op de baten in de wijkprogramma's van €146.000. Van het nadeel is €300.000 incidenteel en €513.000 is structureel. | S | AR | |
Armoederegelingen | -300 | N | De stelpost voor indexatie van het Armoedebeleid van €300.000 is in 2018 niet opgelost. Dit leidt tot een incidenteel nadeel voor 2018. Met ingang van 2019 is de stelpost structureel gedekt door extra middelen voor Armoede uit het Coalitieakkoord. | I | AR | |
Schulddienstverlening | 500 | V | Er zijn minder inwoners vanuit de Sociale wijkteams doorverwezen naar de financiële partners voor Schulddienstverlening. | I | AR | |
Subsidie aan sportbedrijf | -1.187 | N | In 2018 zijn de sporthallen en gymzalen toegewezen aan de diverse wijkprogramma's op basis van hun functie. Daarmee is inzichtelijk welke kosten gerealiseerd zijn ten behoeve van sportobjecten per wijk. Het bijbehorende budget is niet verdeeld naar de betreffende wijkprogramma's. Vandaar dat een nadeel ontstaat van ruim € 1 miljoen. Tegenover dit nadeel staat een voordeel op het stedelijk programma R5, het resultaat over de programma's heen is nihil. | I | AR | |
Onderwijsachterstandenbeleid | 810 | V | Dit betreft een voordeel als gevolg van onderbesteding op de onderwijsachterstandenbeleid (OAB) budgetten binnen de wijkprogramma's. Voor een deel bestaat dit uit dekking voor de loonkosten die geboekt zijn op het stedelijk programma R09. Het overige voordeel is deels ter dekking van subsidieafrekeningen voorgaande jaren die op het stedelijk programma zijn geboekt. Het resterende voordeel betreft een onderbesteding op de wijkprogramma's. | I | AR | |
Voortijdig schoolverlaten en laaggeletterheid | 710 | V | Binnen het beleidsveld educatie zijn de "niet bestede middelen laaggeletterdheid en voortijdig schoolverlaten" over 2018 op het stedelijke programma geboekt, terwijl deze onderdelen op de wijkprogramma's zijn begroot. Dit heeft geleid tot een nadeel op het stedelijk programma en een voordeel op de wijkprogramma's. | I | AR | |
Passende kinderopvang | 567 | V | Vanwege de vertraagde opstart van enkele pilot-projecten binnen passende kinderopvang is hier een onderbesteding ontstaan. | I | AR | |
Voor- en vroegschools onderwijs | -416 | N | Dit nadeel is ontstaan vanwege boekingen binnen de wijkprogramma's op het gebied van Ontwikkelrecht, terwijl het budget op het stedelijk programma staat. Het nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel op het stedelijk programma R04. | I | AR | |
Gebruikersexploitatie MFC's | -426 | N | Het totale saldo op de gebruikers- en bedrijfsexploitatie van de multifunctionele centra (MFC) is € 4.000 nadelig. Er staat een nadeel op de wijkprogramma's voor in totaal € 386.000 en op de stedelijke programma's staat een voordeel van € 382.000. | I | BR | |
Transformatiefonds | 868 | V | In de loop van 2018 is erop gestuurd om zo min mogelijk uit te geven, omdat de tekorten op het sociaal domein duidelijk werden. Daarnaast was onvoldoende helder welke voorliggende voorzieningen specifiek zouden kunnen bijdragen aan de afschaling van zorg. | I | BR | |
Subtotaal Afwijkingen m.b.t. budgetten Teams Leefomgeving | Hierboven zijn de verschillen toegelicht waarnaar op de wijkprogramma's verwezen is. Per wijkprogramma betreft dit: | |||||
Beschermd Wonen | -1.017 | N | Zie ook het stedelijk programma R6. Het nadeel op beschermd wonen wordt grotendeels veroorzaakt door een verschuiving van de persoonsgebonden budgetten naar de Zorg In Natura. Een wezenlijke toename van deze vorm van zorg is niet geconstateerd. Het tekort op Beschermd wonen 2018 wordt onttrokken aan de BR Noodfonds, passend binnen het doel van deze BR. | S | BR | |
Activerend Werk | -859 | N | De inzet op activerend werk is in 2018 sterk gestegen. Een deel van de inzet is te herleiden naar de doelgroep statushouders. Hier wordt een compensatie voor ontvangen (zie baten op het stedelijk programma R6). Daarnaast is er een verdere verschuiving van de inzet op dagbesteding naar trajecten activerend werk. Het nadeel op activerend werk 2018 wordt onttrokken aan de BR Noodfonds, passend binnen het doel van deze BR. | S | BR | |
WMO Zorg in Natura | -8.740 | N | Er is een nadeel gerealiseerd op het WMO Zorg in Natura. Er is vooral sprake van een forse stijging in de inzet van begeleiding. Verder wordt dit nadeel gedeeltelijk veroorzaakt door een verschuiving van persoonsgebonden budgetten naar zorg in natura en kan worden gecompenseerd door een voordeel op de WMO PGB's. Het nadeel wordt verrekend binnen de BR Noodfonds, passend binnen het doel van deze BR. | S | BR | |
WMO PGB | 6.368 | V | Het voordeel op de persoonsgebonden budgetten (PGB) onder de WMO wordt voornamelijk veroorzaakt doordat een verschuiving heeft plaatsgevonden naar de Zorg in Natura (zowel beschermd wonen als WMO begeleiding). | S | BR | |
Jeugdzorg Zorg In Natura en PGB | -8.502 | N | Er is een nadeel gerealiseerd op het Jeugdzorg Zorg in Natura. Er is vooral sprake van een forse stijging in de inzet van begeleiding en Jeugd en Opvoedhulp. Verder wordt dit nadeel voor een klein deel veroorzaakt door een verschuiving van persoonsgebonden budgetten naar zorg in natura en kan worden gecompenseerd door een voordeel op de PGB's. Het nadeel wordt verrekend binnen de BR Noodfonds, passend binnen het doel van deze BR. | S | BR | |
Jeugdbescherming | 155 | V | Jeugdbescherming is een specifieke categorie binnen de jeugdzorg en omvat de kosten van de gecertificeerde instellingen voor jeugdbescherming, alsook het meldpunt Veilig Thuis. Ten opzichte van het totale beschikbare budget jeugdbescherming is sprake van een verhoudingsgewijs gering voordeel. Het voordeel wordt toegevoegd aan de BR Noodfonds, passend binnen het doel van deze BR. | S | BR | |
Doelgroepenvervoer | -633 | N | Dit nadeel is als eerste ontstaan door incidentele afrekeningen over de jaren 2016, 2017 en 2018. Daarnaast zijn de vervoerskosten gestegen door met name een substantiële stijging van het WMO-vervoer en leerlingenvervoer. Tot slot komt de provinciale subsidie, die de BVO DRAN ontvangt en verrekent met de kosten, lager uit dan begroot door herverdeling op basis van het aandeel van Arnhem in de regionale WMO-vervoerskosten. Hier staat een voordeel van 128.000 op het stedelijk programma R6 tegenover, dit compenseert de nadelen op de wijken voor een deel. | S | BR | |
Wonen, rollen, vervoer | -640 | N | Dit nadeel betreft incidentele kosten uit 2017. Dit zijn nagekomen kosten die niet zijn opgenomen in de lumpsum contracten 2018 voor rolstoelen en scootmobiels. | I | BR | |
Huishoudelijke hulp | -1.662 | N | Dit nadeel is gerealiseerd op de huishoudelijke hulp. Door de stijging van het aantal inwoners die huishoudelijke hulp ontvangen, de verhoging van de tarieven en de afbouw van het Rijksbudget is een structureel nadeel ontstaan. Op het stedelijk programma R6 is een voordeel (€70.000). Dit compenseert voor een deel dit nadeel. Het nadeel wordt verrekend binnen de BR Noodfonds, passend binnen het doel van deze BR. | S | BR | |
Budgettaire verschuiving stedelijk-wijkprogramma's | 1.865 | V | Er heeft onterecht een verschuiving van budgetten plaatsgevonden tussen stedelijke en wijkprogramma's, waardoor op het stedelijke programma een nadeel is ontstaan. Dit nadeel valt volledig weg tegen voordelen op de wijken. | I | BR | |
Overige lasten Sociaal Domein | 710 | V | Dit voordeel wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de budgetten mantelzorg (mantelzorgcomplimenten en projectgelden), en de subsidiebudgetten Cliëntondersteuning en Inloopvoorzieningen GGZ niet volledig zijn uitgenut. Het voordeel wordt verrekend binnen de BR Noodfonds, passend binnen het doel van deze BR. | S | BR | |
Overige beleidsuren | 221 | V | Er zijn uren begroot, waarop geen realisatie heeft plaatsgevonden. | I | AR | |
Sociaal Domein subsidies | 302 | V | Dit voordeel compenseert de kleine verschillen in subsidies, die verantwoord zijn op het stedelijk programma R6. Per saldo is het resultaat nihil. | I | BR | |
WMO PGB | -250 | N | Het voordeel op de persoonsgebonden budgetten onder de WMO wordt voornamelijk veroorzaakt doordat een verschuiving heeft plaatsgevonden naar de Zorg in Natura (zowel beschermd wonen als WMO begeleiding). | I | BR | |
Doelgroepenvervoer | -362 | N | Dit nadeel is als eerste ontstaan door incidentele afrekeningen over de jaren 2016, 2017 en 2018. Daarnaast zijn de vervoerskosten gestegen door met name een substantiële stijging van het WMO-vervoer en leerlingenvervoer. Tot slot komt de provinciale subsidie, die de BVO DRAN ontvangt en verrekent met de kosten, lager uit dan begroot door herverdeling op basis van het aandeel van Arnhem in de regionale WMO-vervoerskosten. Hier staat een voordeel van 128.000 op het stedelijk programma R6 tegenover, dit compenseert de nadelen op de wijken voor een deel. | I | BR | |
WMO Zorg in Natura | -355 | N | Er is een nadeel gerealiseerd op het WMO Zorg in Natura. Er is vooral sprake van een forse stijging in de inzet van begeleiding. Verder wordt dit nadeel gedeeltelijk veroorzaakt door een verschuiving van persoonsgebonden budgetten naar zorg in natura en kan worden gecompenseerd door een voordeel op de WMO PGB's. Het nadeel wordt verrekend binnen de BR Noodfonds, passend binnen het doel van deze BR. | I | BR | |
Baten | ||||||
Gebruikersexploitatie MFC's | 40 | V | Het totale saldo op de gebruikers- en bedrijfsexploitatie van de multifunctionele centra (MFC) is € 4.000 nadelig. Nagenoeg neutraal dus. Gedeeltelijk staat een nadeel op de wijkprogramma's voor in totaal € 386.000 en op het stedelijke programma staat daar een voordeel tegenover van € 382.000. Per MFC en dus ook per wijk kunnen de afwijkingen substantieel zijn. Dit komt enerzijds omdat de ramingen voor de gebruikers- en bedrijfsexploitatie niet meer actueel zijn. Voor de MFC's Klarendal en Omnibus staan nog geheel geen ramingen in de begroting. Anderzijds ontstaan verschillen omdat de kosten niet gelijk oplopen met de bedragen die bij gebruikers als voorschotten in rekening worden gebracht. De voorschotten zijn gebaseerd op gemiddelden en kunnen dus afwijken van de werkelijke kosten. | |||
Eigen bijdragen WMO | 952 | V | Door beleidsaanpassingen van het Rijk werd verwacht dat de eigen bijdragen in 2018 zouden dalen. De begroting is hierop aangepast. De eigen bijdragen zijn echter vrijwel gelijk gebleven aan de inkomsten in 2017. Hierdoor is een voordeel ontstaan. | S | BR | |
Armoederegelingen | 146 | V | Het totale resultaat op Armoederegelingen is een nadeel van €813.000. Dit bestaat uit een positief resultaat op het stedelijk programma R.06 van €145.000, een nadeel op de wijkprogramma's van €1.104.000 en een voordeel op de baten in de wijkprogramma's van €146.000. Van het nadeel is €300.000 incidenteel en €513.000 is structureel. | S | AR | |
Subtotaal Afwijkingen m.b.t. budgetten Teams Leefomgeving | Hierboven zijn de verschillen toegelicht waarnaar op de wijkprogramma's verwezen is. Per wijkprogramma betreft dit: |