JAARSTUKKEN 2018

Wonen en Ruimte

Wat wilden we bereiken

Ruimtelijke ordening
De Arnhemse visie op de fysieke ruimte is een stip op de horizon, geen blauwdruk van wat het moet worden. Dat geeft de ruimtelijke ontwikkeling de nodige flexibiliteit om in te kunnen spelen op de eigen Arnhemse kwaliteiten en om ruimte te geven aan creativiteit en ondernemerschap. Flexibiliteit in de uitvoering vraagt wel om robuuste en heldere kaders op hoofdlijnen zoals bestemmingsplannen.

Eigen ontwikkelingen en ontwikkelingen door derden vragen om een duidelijke maar tevens flexibele, projectoverstijgende visie op de stad als geheel. Deze visie wordt opgenomen in de Omgevingsvisie.

Een belangrijke ontwikkeling is de komst van de Omgevingswet. Deze wet zal consequenties hebben voor het fysieke domein. Op het moment van invoering van de wet (planning is 1 januari 2021) moet de basis (van ons beleid) op orde zijn. Bij het opstellen van de Omgevingsvisie en de verdere uitwerking daarvan zal de stad betrokken worden. De nieuwe Omgevingswet biedt de kans om onze leefomgeving verder te verbeteren, de gezondheid en veiligheid van inwoners te beschermen en bij te dragen aan het behoud van een leefbare stad. Het DNA van de stad, de energietransitie, de klimaatopgave en het behoud en het versterken van natuur in Arnhem zijn belangrijke pijlers voor de uitwerking van Omgevingswet en -visie in het bijzonder. Daarbij moet blijken of het huidige plan van aanpak bijstelling behoeft. De mogelijkheden die de Omgevingswet biedt worden (de komende jaren) verzilverd daar waar dat na afweging van baten en lasten aantoonbaar voordeel oplevert. Dat geldt onder meer voor de Arnhemse opgaven zoals de invoering van wijksturing en voor verbetering van de dienstverlening.  

Grondbeleid
Het gemeentelijk grondbeleid speelt in op nieuwe ontwikkelingen en biedt maatwerk per situatie en locatie. Ontwikkelingen door andere partijen dan de gemeente worden gestimuleerd en worden door de gemeente begeleid.

Wonen en bouwen
De beleving van Arnhem als aantrekkelijke stad om in te wonen, te werken en te verblijven wordt beïnvloed door de kwaliteit van zowel het bestaande woningaanbod als de nieuwbouwplannen voor de verschillende (bijzondere) doelgroepen en de woon- en leefomgeving. In de Arnhemse woonprincipes 2025 die in 2015 zijn vastgesteld, wil Arnhem haar positie als aantrekkelijke woonstad in de regio versterken. De komende jaren groeit de stad nog verder, onder andere in de woningenbehoefte naar sociale huurwoningen. Dit daagt Arnhem uit om strak te koersen: wat is nodig om aan de woningbehoefte te voorzien (waarbij de bestuurlijke ambitie minimaal 30% sociale huur in de planontwikkeling is opgenomen) en tegelijkertijd de aantrekkelijkheid van de stad te behouden en welke keuzes horen daarbij.

PrestatiedoelenGekoppeld met Veranderopgaven
Het begeleiden van ontwikkelingsplannen van derden (andere grond-pandeigenaren dan de gemeente)

Er zijn weer tal van plannen van derden in diverse stadia begeleid. Zowel bij het opstellen van gebiedsvisies, het opstellen van ambitienota's  als bij de herziening van bestemmingsplannen is begeleiding verzorgd.

Daarbij gaat het om tal van projecten, aansprekende namen zijn bijvoorbeeld: Akzo terrein, Stadsblokken Meinerswijk, Arnhem Centraal en Melkfabriek.

Arnhem vitaal en aantrekkelijk maken als stad om in te wonen, te werken, te ontmoeten en te verblijven

Met bijvoorbeeld de ontwikkeling van de Zuidelijke Binnenstad, maar ook het Korenkwartier, Schuytgraaf, Arnhem Centraal, Winkelcentrum Presikhaaf, Buitenplaats Koningsweg zijn ook in 2018 weer stappen gezet in het verder verbeteren van de aantrekkelijkheid en vitaliteit van de stad.

Huisvesting bieden aan specifieke doelgroepen

Voor een aantal doelgroepen is het nog steeds moeilijk een geschikte woning te vinden, zoals personen met een belast woonverleden die in de opvang verblijven.

Vergroten van de energieprestatie en duurzaamheid van de bestaande sociale voorraad

Afspraken met corporaties hierover zijn gemaakt. De monitor met de corporaties laat zien dat ze afspraken ook halen.

Doorstroming bevorderen aan de onderkant van de woningmarkt

Door ontwikkelingen aan de bovenkant van de markt wordt doorstroming bevorderd.

Zelf bouwen bevorderen

De vraag naar zelfbouwlocaties is groot. Deze overstijgt momenteel het aanbod vanuit de gemeente. Komend jaar zal er vanuit het programma ruimte voor ontwikkeling gekeken worden of er ingespeeld kan worden op de groeiende vraag naar zelfbouwlocaties.

Kwaliteit verbeteren van de bestaande woningvoorraad

In de prestatieafspraken van 2019 zijn hierover nieuwe afspraken gemaakt.

Inwoners langer zelfstandig laten wonen

Er is in 2018 een doorstart gemaakt met het procesplan langer zelfstandig wonen. Er is gestart met het opstellen van een Visie wonen, zorg en welzijn samen met partners uit de stad. Daarnaast zijn twee doetafels opgestart, rondom leefbaarheid/woonoverlast en alternatieve woonvormen.

Wat betreft levensloopgeschikte woningen zijn in 2018 corporaties, huurdersbelangenorganisaties en gemeente gestart met het samen formuleren van een definitie voor een levensloopgeschikte woning en het beoordelen of er voldoende van zijn. In het voorjaar van 2019 wordt dit afgerond. Ook worden diverse knelpunten rond woningaanpassingen besproken om te komen tot oplossingen, bijvoorbeeld hoe reeds aangepaste woningen kunnen worden behouden voor de doelgroep. Daarvoor vindt een inventarisatie plaats van welke woningen zijn aangepast.

Ontwikkelen en beheren van de fysieke stad door de eigen Arnhemse kwaliteiten te onderkennen en hierop actief voort te bouwen

De Arnhemse kwaliteiten op diverse terreinen zijn impliciet in beeld en vormen de basis voor fysiek beheer en ontwikkeling. Op weg naar de Omgevingsvisie zal de beschrijving van deze kwaliteiten expliciet worden gemaakt en worden opgenomen in een integraal "Arnhems DNA" dat in samenspraak met de stad en de raad wordt opgesteld.