Arnhem wil dat inwoners passende en kwalitatief goede zorg en ondersteuning ontvangen, waardoor mensen zo zelfredzaam en zelfstandig mogelijk kunnen leven. Daarbij staan drie doelstellingen centraal:
- Meer Arnhemmers ontvangen zorg op maat, zo licht mogelijk en dichtbij; daarbij hebben de wijkteams regelruimte om te doen wat nodig is.
- Meer (kwetsbare) Arnhemmers wonen eerder en langer (zelfstandig) thuis.
- Meer Arnhemmers zijn financieel zelfredzaam. Verwacht wordt dat het verkleinen van de armoede en schuldenproblematiek uiteindelijk zal leiden tot een vermindering van de behoefte aan zorg.
Doelen veranderopgave | ||
---|---|---|
Minder afhankelijkheid van specialistische ondersteuning door versterking van de basisvoorzieningen | ||
De teams Leefomgeving en de Sociale wijkteams werken gezamenlijk aan het verschuiven van individuele gespecialiseerde zorg door specialistische aanbieders naar algemene basisvoorzieningen in de wijk, dichtbij huis. Met een daarvoor bestemd transformatiebudget kan een extra impuls worden gegeven aan het ontwikkelen van een vernieuwend aanbod. | ||
Passende inzet van zorg en ondersteuning, waardoor de effectiviteit vergroot wordt | ||
De Sociale wijkteams hebben een cruciale rol in de toegangsbeoordeling tot passende zorg. Voor de jeugdzorg verloopt deze beoordeling echter nog voor een belangrijk deel via huisartsen en gecertificeerde instellingen. Om beter te kunnen beoordelen welke zorg voor het kind passend is, moeten de Sociale wijkteams meer gaan samenwerken met huisartsen, jeugdartsen, kinderartsen en aanbieders. | ||
Vermindering van schuldenproblematiek door vroege signalering en inzet van passende ondersteuning | ||
Door vroegsignalering worden in een vroeg stadium betalingsproblemen gesignaleerd en mede daardoor problematische schulden voorkomen. Alle bezochte inwoners krijgen informatie waar ze terecht kunnen met vragen over financiën. Vroeg Eropaf bereikt alle wijken in de stad. Het aantal aangesloten crediteuren (als signaleerder betalingsachterstanden) is uitgebreid. | ||
Doen wat nodig is prevaleert boven bestaande financieringsschotten, wet- en regelgeving en partijen | ||
Gezien de oplopende kosten voor de jeugdzorg en de Wmo is het een uitdaging om de juiste hulp en zorg te kunnen blijven bieden. Zorg op maat, niet teveel, niet te weinig maar precies goed en passend bij dat wat inwoners nodig hebben is het streven. Daarbij wordt ook gekeken welke inzet mogelijk is vanuit het eigen netwerk, vanuit de algemene voorzieningen en vanuit andere wetgeving zoals de Wet Langdurige Zorg (WLZ) en de ZorgVerzekeringsWet (ZVW). Daar waar mogelijk wordt gezocht naar financiering vanuit meerdere domeinen en wetten. | ||
Langer veiliger, zelfstandiger en gelukkiger kunnen blijven wonen in de wijk | ||
Een groter aantal kwetsbare Arnhemmers woont langer zelfstandig thuis. Er wordt minder beroep gedaan op intramurale zorgvoorzieningen. Sociale wijkteams hebben hierin als verwijzer een belangrijke rol. Over het aantal woningen dat beschikbaar is voor de uitstroom vanuit intramurale zorginstellingen zijn afspraken gemaakt met de woningcorporaties. Om de uitstroom vanuit intramuraal beschermd wonen te stimuleren is er aandacht geweest voor presentatie en communicatie van de afspraken aan alle zorgaanbieders. Met ingang van mei 2018 zijn nieuwe producten Beschermd wonen geïntroduceerd waarbij 24-uurs oproepbaarheid in de wijk mogelijk is geworden. In opdracht van de gemeente heeft Zorgbelang Inclusief samen met ervaringsdeskundigen een folder ontwikkeld om inwoners te begeleiden bij de praktische kant van de stap van beschermd wonen naar zelfstandig wonen in de wijk. Voor een aantal doelgroepen is het echter nog steeds moeilijk een geschikte woning te vinden, zoals personen met een belast woonverleden die in de opvang verblijven. Wat betreft levensloopgeschikte woningen zijn in 2018 corporaties, huurdersbelangenorganisaties en gemeente gestart met het samen formuleren van een definitie voor een levensloopgeschikte woning en het beoordelen of er voldoende van zijn. In het voorjaar van 2019 wordt dit afgerond. Ook worden diverse knelpunten rond woningaanpassingen besproken om te komen tot oplossingen, bijvoorbeeld hoe reeds aangepaste woningen kunnen worden behouden voor de doelgroep. Daarvoor vindt een inventarisatie plaats van welke woningen zijn aangepast. | ||