Hierna wordt per verbonden partij gegevens weergegeven. Naast stamgegevens zijn dit, het bestuurlijke en financiële belang, financiële gegevens over het vermogen en resultaat (indien beschikbaar), actuele ontwikkelingen en de weergave van het risicoprofiel.
Besloten Vennootschappen
Facility Point
Facility Point
Bedragen x € 1000
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma (s)
R3 Economie
Doel verbonden partij
Voor de ontwikkeling van het bedrijvenpark IJsseloord 2 is destijds Facility Point Arnhem opgericht. Directievoering bij Facility Point Arnhem B.V. wordt verzorgd door Color Business Centers. Color Business Centers is van 2015 t/m 2018 overgenomen door Regus, een wereldwijde speler op het gebied van verhuur van kantoorruimte en flexibele werkplekken, maar is nu weer zelfstandig directievoerder.
Partners
Gemeente Arnhem, N.V. Gelderse Ontwikkelingsmaatschappij en Klaassen Vastgoed Ontwikkeling B.V.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigd als aandeelhouder.
Financieel Belang
De gemeente bezit 37,5% van de aandelen in Facility Point.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
1969
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
2050
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Facility Point heeft het jaarverslag over 2018 nog niet gepubliceerd. Naar verwachting zullen de ontwikkelingen niet substantieel afwijken van 2017.
Risico profiel
Risico's
Laag
Toelichting Risico's
Scalabor B.V.
Scalabor B.V.
Bedragen x € 1000
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma (s)
R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
Scalabor B.V. is een arbeidsontwikkelbedrijf dat inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt uit de arbeidsmarktregio Midden-Gelderland ondersteunt bij het overbruggen van die afstand. Scalabor begeleidt inwoners die dat nodig hebben - in opdracht van gemeenten - naar passend en zo regulier mogelijk werk. Scalabor richt zich op het ontdekken en ontwikkelen van talenten van mensen in een werksituatie. Een belangrijke dienstverlening is het begeleiden van SW-medewerkers van de gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven.
Partners
Gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van Scalabor B.V. De gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven detacheert SW-medewerkers, in opdracht van de deelnemende gemeenten, bij Scalabor B.V. Daarnaast koopt gemeente Arnhem (als klant) ook ontwikkeltrajecten in bij Scalabor B.V. voor inwoners die een beroep doen op ondersteuning vanuit de Participatiewet.
Bestuurlijk belang
De concerndirecteur van gemeente Arnhem is gemachtigd om namens de gemeente Arnhem stemrecht uit te oefenen in de vergadering van aandeelhouders.
Financieel Belang
Gemeente Arnhem bezit 100% van de aandelen met een nominale waarde van in totaal € 3,5 mln. Daarnaast staan wij als gemeente borg voor de lening(en) ter hoogte van maximaal € 4 mln die Scalabor bij de BNG heeft afgesloten.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
3500
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Scalabor B.V. is per 1-1-2018 van start gegaan. 2018 is dus het opstartjaar van deze nieuwe sociale onderneming. De inspanningen zijn met name gericht geweest op een naadloze overdracht van de bedrijfsactiviteiten van het voormalige Presikhaaf Bedrijven, de uitvoering van de dienstverlening voor SW-medewerkers, het neerzetten van de arbeidsontwikkelfunctie voor de doelgroep van de Participatiewet en het in samenwerking met het cluster Werk & Inkomen uitvoeren van die arbeidsontwikkelfunctie.
Voor wat betreft de drie ontwikkelsporen te weten (i) van sociale werkvoorziening naar arbeidsontwikkelbedrijf, (ii) van bolwerk naar knooppunt in arbeidsregionaal netwerk en (iii) van hekkensluiter naar middenmoter geldt het volgende:- Zoals aangegeven zijn er stevige ontwikkelstappen gezet met de arbeidsontwikkelfunctie. Bij wijze van proeftuin is invulling gegeven aan de samenwerking met het cluster Werk & Inkomen. De doorstroom van kandidaat werknemers van Werk & Inkomen naar Scalabor verliep aanvankelijk moeizaam, maar is vanaf het laatste kwartaal 2018 sterk verbeterd.
- Op het ontwikkelspoor 'van bolwerk naar knooppunt in arbeidsregionaal netwerk' werden in 2018 voorzichtige stappen gezet. Scalabor B.V. manifesteert zich steeds meer als een pro-actieve, lokale en regionale samenwerkingspartner rondom de arbeidsontwikkeling van de doelgroep van de Participatiewet. In 2019 wordt stevig doorgepakt op deze ontwikkeling.
- De meerjarige prognose van de bedrijfsresultaten van Scalabor B.V. laten een positieve ontwikkeling zien, maar minder positief dan aanvankelijk verwacht. In de loop van 2018 zijn de meerjarige prognoses dan ook bijgesteld. De financiële consequenties hiervan zijn beheersbaar.
Eind 2018 is het risicoprofiel geactualiseerd en is er een beheersstrategie opgesteld die in de begroting 2019 is opgenomen.
Risico profiel
Risico's
Hoog
Toelichting Risico's
Scalabor heeft een relatief hoog risicoprofiel. Dit komt omdat: het nog een bedrijf in opbouw en ontwikkeling is (per 1-1-2018 gestart); de inzet van Scalabor cruciaal is voor de gemeentelijke uitvoering van de Participatiewet; de maatschappelijke en financiële impact van eventueel disfunctioneren van Scalabor groot zijn; de omgeving van Scalabor een grote dynamiek kent en sterk beïnvloed wordt door landelijke wet- en regelgeving en de gemeentelijke uitvoering daarvan.
Het is daarom van belang te beschikken over een adequate beheersstrategie gericht op het wegnemen en elimineren van de ongewenste effecten van de risico's en het borgen van de continuïteit van de verbonden partij. In 2018 is hier als volgt op ingezet:- De governance rondom Scalabor is in de basis adequaat geregeld en georganiseerd: de statuten zijn duidelijk over de rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de Algemene Aandeelhoudersvergadering (AvA), de Raad van Commissarissen (RvC) en de directeur; de aandeelhoudersrol is passend belegd binnen de gemeentelijke organisatie.
- In 2018 werd het bovenstaande daadwerkelijk in praktijk gebracht. Dit loopt goed. Zo zijn onder andere spelregels overeengekomen over het dividendbeleid en is gezamenlijk verkend om tot een passende monitoring en beïnvloeding te komen van (i) de drie genoemde ontwikkelsporen/ transformaties, (ii) een adequate invulling van de gemeentelijke klantrol en (iii) een adequate invulling van de informatiebehoefte van de aandeelhouders, enzovoorts.
- Met het bovenstaande is in 2018 een prima basis gelegd om de risicobeheersing in 2019 verder in te vullen en aan te scherpen.
Sportbedrijf Arnhem
Sportbedrijf Arnhem
Bedragen x € 1000
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma (s)
R5 Cultuur, recreatie en sport
Doel verbonden partij
Het sportbedrijf voert het sportbeleid uit. Arnhem stimuleert en faciliteert bewegen en sporten en Arnhem benut de kracht van beide, voor een beter welzijn van de stad.
Partners
Gemeente Arnhem
Bestuurlijk belang
De gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van de BV Sportbedrijf Arnhem. Als aandeelhouder is de gemeente Arnhem lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA). Het mandaat om als aandeelhouder op te treden is door het college neergelegd bij de concerndirecteur.
Financieel Belang
De gemeente Arnhem heeft het volledige eigendom.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
450
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
19590
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Sportbedrijf Arnhem biedt in opdracht van de gemeente een breed scala aan sportactiviteiten en -mogelijkheden aan in de zwembaden, sporthallen en -zalen en op de sportparken en bouwspeelplaatsen. Het Sportbedrijf is ruimte geboden voor ontwikkeling en ondernemerschap. Dit ondernemerschap moet nog groeien, in 2018 zijn daarvan echter wel de eerste tekenen zichtbaar. Sportontwikkeling heeft zich goed gemanifesteerd in de wijken en ten aanzien van "Kansrijk opgroeien". De nieuwbouw van zwembad Valkenhuizen is in 2018 voorbereid en heeft geleid tot een succesvolle aanbesteding, waardoor sportbedrijf Arnhem naar verwachting in 2020 het nieuwe zwembad in gebruik kan nemen. Het ontvlechten van de organisatie en het inrichten van het nieuw opgebouwde sportbedrijf hebben meer tijd gevraagd dan oorspronkelijk was gedacht en ook in 2018 zijn nog enkele correcties doorgevoerd. Aan het inzicht in de exploitatie van binnensport, buitensport, zwembaden en efficiency en effectiviteit van interventies is in 2018 gewerkt, maar het is nog niet volledig uitgewerkt. De transparantie van de financiële informatievoorziening dient toe te nemen. Het zijn van regiegemeente in combinatie met de wijksturing vergt het nodige van de opdrachtgever. Dit zal ook na 2018 nog van invloed zijn op de professionalisering van de relatie opdrachtgever - opdrachtnemer. Gemeente Arnhem en Sportbedrijf Arnhem BV investeren gezamenlijk op basis van gelijkwaardigheid in verdere verzakelijking van de relatie. In 2018 heeft het Rijk bekend gemaakt dat met ingang van 2019 'het gelegenheid geven tot sport' vrijgesteld is van BTW. Dit betekent dat de BTW niet meer aftrekbaar is en dus kostenverhogend werkt. Sportbedrijf Arnhem BV en de gemeente zijn in 2018 druk geweest met de voorbereiding van het uitvoeren van dit besluit. Er zit voor Sportbedrijf Arnhem nog een financiële onzekerheid in. De verwachting is dat begin maart 2019 een publicatie in de Staatscourant hierover zal worden gedaan door het rijk. Echter, tot die tijd is nog niks zeker en bestaat er nog onzekerheid voor Sportbedrijf Arnhem.
Eind 2018 is het risicoprofiel geactualiseerd en is er een beheersstrategie opgesteld die in de begroting 2019 is opgenomen.Risico profiel
Risico's
Hoog
Toelichting Risico's
2018 was het tweede jaar voor het Sportbedrijf als zelfstandige organisatie. Deze stond met name in het teken van verdere professionalisering van de bedrijfsvoering en het verder op orde brengen van de interne processen, teneinde een goedkeurende controleverklaring van de accountant te verkrijgen.
Een belangrijk onderdeel van de beheersstrategie is het verder ontwikkelen van de rapportages, deze zijn in ontwikkeling, maar zijn nog onvoldoende. In 2019 zal dit verder worden doorontwikkeld. Met een jaarlijkse subsidie van € 16 mln. is een goede rapportage noodzakelijk om een goed zicht hierop te hebben. Er wordt naar gestreefd dat het Sportbedrijf financieel robuuster wordt, opdat ze meer flexibiliteit hebben om marktgerichter te kunnen gaan werken. Dit is onderwerp van gesprek met het Sportbedrijf.
Naamloze Vennootschappen
Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Bedragen x € 1000
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma (s)
R9 Financiën en bedrijfsvoering
Doel verbonden partij
De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten.
Partners
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering.
Financieel Belang
De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
4953
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
135041
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
De BNG heeft het jaarverslag over 2018 nog niet gepubliceerd. Naar verwachting zullen de ontwikkelingen niet substantieel afwijken van 2017.
Risico profiel
Risico's
Laag
Toelichting Risico's
Stichtingen
Dataland
Dataland
Bedragen x € 1000
Vestigingsplaats
Gouda
Rechtsvorm
Stichting
Programma (s)
R9 Financiën en bedrijfsvoering
Doel verbonden partij
Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, woz- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie.
Partners
(Op 7 na) alle Nederlandse gemeenten. De rol van Dataland neemt toe: bijna alle gemeenten zijn inmiddels toegetreden.
Bestuurlijk belang
Certificaathouders participeren in DataLand en hebben invloed op het beleid van DataLand via het bestuur. Het afdelingshoofd van de afdeling Informatie is gemachtigd voor deze rol.
Financieel Belang
De Gemeente heeft certificaten van aandelen DataLand B.V. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de kerntaken uit te voeren: ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
751
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
522
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Laag
Toelichting Risico's
Gemeenschappelijke Regelingen
BVO De Connectie
BVO De Connectie
Bedragen x € 1000
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R9 Financiën en bedrijfsvoering
Doel verbonden partij
De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering.
Partners
gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden
Bestuurlijk belang
Opdrachtgever (Concerndirecteur Stef Schuijt), wethouder Jan van Dellen is lid van het bestuur.
Financieel Belang
De gemeente Arnhem draagt 73 % bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. Daarnaast heeft de gemeente Arnhem in de vorm van een niet uit de balans blijkende vordering een bijdrage verleend voor de transitiekosten. De stand van deze vordering was ultimo 2018 € 2,6 miljoen.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
464
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
7820
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
De Connectie is inmiddels ruim een jaar operationeel. De start van de Connectie heeft zich gekenmerkt door het samenvoegen van de afdelingen en het inventariseren van de knelpunten en de opgaven. Per afdeling is een roadmap opgesteld en is de transformatie opgave geformuleerd. Deze is geprioriteerd door de Connectie in afstemming met de opdrachtgeversoverleg, waarin de drie gemeenten en de Connectie zijn vertegenwoordigd.
De Connectie is een organisatie in op- en uitbouw, de beheersing is dan ook vooral gericht op het actief verbinden van de gemeentelijke belangen met de belangen van een goede bedrijfsvoeringsorganisatie. Op verschillende niveaus en vanuit verschillende perspectieven wordt er actief samengewerkt. De strategische aspecten komen in het Bestuurdersoverleg aan de orde. Binnen het Opdrachtgeversoverleg, worden de tactisch en operationele aspecten besproken en waar nodig bijgestuurd. In het demand management overleg worden de vraag en aanbod aspecten besproken en afgestemd en binnen het controllersoverleg worden de financiële zaken besproken. In deze verschillende gremia worden alle risico's die gepaard gaan met de transitie van de Connectie besproken en is daarmee ook de beheersstrategie gedefinieerd. Arnhem zet in op een actieve betrokkenheid en een open communicatie met de Connectie. Dit om zicht te hebben op het ontstaan van risico's alsmede de beheersing van de risico's door de Connectie zelf.
Er wordt in de begroting een aantal risico's beschreven die significant zijn in financiële termen, maar ook voor de dienstverlening. Eind 2018 is het risicoprofiel voor De Connectie geactualiseerd en is er een beheersstrategie opgesteld die in de begroting 2019 is opgenomen. In 2019 wordt daarover in de reguliere p&c-cyclus gerapporteerd.
Naast het onderzoek dat de Connectie zelf heeft laat uitvoeren naar de staat van de ICT, is in opdracht van de gemeente Arnhem de totale informatievoorzieningsketen (IV-keten) onderzocht. Beide rapporten geven aanleiding om op meerdere vlakken extra in te zetten op verandering en verbetering.Risico profiel
Risico's
Hoog
Toelichting Risico's
BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Bedragen x € 1000
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
Het Doelgroepenvervoer werd voorheen uitgevoerd door de Stadsregio Arnhem Nijmegen die van rechtswege in 2015 is komen te vervallen. In april 2016 is de Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen opgericht. Het is een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie. Eén van de taken van deze Vervoersorganisatie is het regelen van het doelgroepenvervoer, waarbij sprake is van een bundeling van het doelgroepenvervoer (Wmo-vervoer, leerlingenvervoer en instellingsvervoer). Gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers.
Partners
Regio Arnhem en regio Nijmegen
Bestuurlijk belang
Wethouder R. van der Zee is lid van het bestuur
Financieel Belang
De gemeente Arnhem draagt volgens een verdeelsleutel bij aan de exploitatie. De kosten van de bedrijfsvoeringsorganisatie worden bepaald op basis van het inwoneraantal. De vervoerskosten op basis van rekeneenheden van het vervoer.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
5300
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
0
Ontwikkelingen
Eind 2018 is gestart met een 'knoppenplan'. Om te komen tot kostenbesparingen wordt met dit knoppenplan binnen bestaand beleid het vervoer op een andere wijze georganiseerd en uitgevoerd. Dit heeft met name betrekking op het beleid van iedere afzonderlijke gemeente. Dit plan wordt in 2019 geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Eind 2018 is het (regionale) onderzoek naar de toekomst van Avan gestart. In het eerste kwartaal van 2019 wordt daarover besloten en richting gegeven aan de wijze, waarop het doelgroepenvervoer per augustus 2020 wordt vormgegeven.
Eind 2018 is het risicoprofiel geactualiseerd en is er een beheersstrategie opgesteld die in de begroting 2019 is opgenomen.Risico profiel
Risico's
Hoog
Toelichting Risico's
Euregio RijnWaal
Euregio RijnWaal
Bedragen x € 1000
Vestigingsplaats
Kleve
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R0 Algemeen bestuur en publieke dienstverlening, R3 Economie
Doel verbonden partij
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam waarbij 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De bevordering van de integratie van Europa en het slechten van nationale grenzen zijn centrale doelen van deze samenwerking (sinds 1 november 1993). De Euregio Rijn-Waal zet in op verbetering en intensiveren van grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De Euregio verzorgt het programmamanagement voor het EU-programma INTERREG Duitsland-Nederland.
Partners
55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 Kamers van Koophandel.
Bestuurlijk belang
In de Euregio Council zitten namens de gemeente Arnhem burgemeester A. Marcouch en raadsleden V. Bouma, mw. K. Kalthoff en Y. Usta
Financieel Belang
Beperkt. De leden betalen een (inwoneraantal gerelateerde) contributie (2018: 28).
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
1460
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
2453
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
In Euregioverband werkte Arnhem in 2018 door aan de grensoverschrijdende samenwerking en projecten in het Euregiogebied. Het 100.000+ stedennetwerk is in 2018 verder tot ontwikkeling gekomen. De ambtelijke uitwisseling neemt gestaag toe. Er is een verkenning uitgevoerd naar snelfietsroutes in en rond de grote steden in de Euregio. Verder is de start gemaakt met uitwisseling en samenwerking op het terrein van duurzaamheid. De burgemeester van deze steden hebben dit in september 2018 met elkaar afgesproken.
Na de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 zijn 3 nieuwe gemeenteraadsleden benoemd in de Euregioraad.
Risico profiel
Risico's
Laag
Toelichting Risico's
GO Arnhem Nijmegen Centraal Gelderland
GO Arnhem Nijmegen City Region
Bedragen x € 1000
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R0 Algemeen bestuur en publieke dienstverlening, R2 Verkeer vervoer en waterstaat, R3 Economie, R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning, R8 Wonen en ruimte
Doel verbonden partij
Binnen het Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem - Nijmegen werken 18 gemeenten samen aan goed wonen, werken en leven in de regio Arnhem-Nijmegen. Vanuit de ambitie 'Gezonde groei' zet de regio Arnhem-Nijmegen in op duurzame en gezonde keuzes voor wonen, werken en mobiliteit, op weg naar een circulaire economie. De regio werkt met Bureau Brussel aan belangenbehartiging, lobby en het binnen halen van Europese subsidies in Brussel.
Partners
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.
Bestuurlijk belang
Burgemeester Marcouch is voorzitter van het bestuurlijk overleg van de regio Arnhem-Nijmegen. Wethouder Van Dellen is voorzitter van het portefeuillehoudersoverleg Economie. De wethouders van der Zee, Bouwkamp en Paping nemen deel aan respectievelijk de portefeuillehoudersoverleggen Mobiliteit, Duurzaamheid en Wonen.
Financieel Belang
De gemeente Arnhem draagt naar rato van inwonertal bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. In de begroting 2019 van het GO is deze bijdrage gesteld op €1,88. Voor 2019 wordt uitgegaan van 157.243 inwoners.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
274
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
31
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Op de schaal van de regio Arnhem- Nijmegen werkte Arnhem via de portefeuillehoudersoverleggen (PFO's) door aan verdere agendavorming en vraagstukken op gebied van economie, wonen, mobiliteit en duurzaamheid.
De PFO's werkten onder meer aan:- een Regionaal Programma Werklocaties dat meer balans moet brengen in het regionale aanbod van bedrijventerreinen, kantoren en locaties voor detailhandel;
- een regionale Bereikbaarheidsagenda Mobiliteit;
- (sub)regionale woonagenda's, die de woningverdeling en -planning regelen;
- de Regionale Energie Strategie (RES) met regionale projecten op het gebied van energietransitie;
- den Europese aanbesteding voor de gezamenlijke inkoop van energie.
Belangrijke mijlpaal voor de regio in 2018 was de lancering van de Gezonde Groei-ambitie, gepresenteerd via het gelijknamige magazine. Gezonde Groei staat voor het behouden en versterken van de unieke combinatie van economische kracht en kwaliteit van leven in de regio Arnhem-Nijmegen: inzetten op duurzame en gezonde keuzes voor wonen, werken en mobiliteit, op weg naar een circulaire economie.
Bureau Brussel werkte ook in 2018 door aan de profilering van onze regio in Brussel en tegelijkertijd aan het aangaan van partnerschappen met andere regio's en gezamenlijk binnenhalen van Europese subsidies. In 2018 resulteerde dit onder meer in meer bekendheid van de regio in Europa. Dit gebeurde door events, zoals in het kader van European Green Capital en de European Week of Regions and Cities, waar 700 Brusselse stakeholders de virtual reality experience van onze regio hebben gezien. Ook kende 2018 een werkbezoek van Europarlementariërs aan de regio, gesprekken met Eurocommissarissen Timmermans, Vella, Sefcovic en Canete. Concreet leveren deze activiteiten nieuwe Europese projecten, kennis en subsidies op. Vanuit de regio zijn er in 2018 tien nieuwe voorstellen ingediend in Europa, waarvan er ondertussen 5 zijn goedgekeurd.
Via bestuursakkoord en regionale investeringsagenda werkt Arnhem samen met Nijmegen, Provincie en andere partners aan de ruimtelijk-economische ontwikkeling van de regio.Risico profiel
Risico's
Middel
Toelichting Risico's
Lingezegen
Lingezegen
Bedragen x € 1000
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R5 Cultuur, recreatie en sport
Doel verbonden partij
De realisatie en coördinatie van het beheer van Park Lingezegen op basis van het Masterplan, Intergemeentelijke structuurvisie, het Uitvoeringsprogramma en het AB-besluit 2015-004 over de Afronding van de basisuitrusting en de doorontwikkeling (AB, 04 12 2015).
Partners
Provincie Gelderland, Waterschap Rivierenland, gemeenten Lingewaard, Overbetuwe en Arnhem
Bestuurlijk belang
Wethouder R. Paping is lid van het Algemeen bestuur
Financieel Belang
De gemeente Arnhem draagt voor 25% bij aan de gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
15947
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
470
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Sinds de ondertekening van de Bestuursovereenkomst Park Lingezegen (2010) en het bijbehorende Masterplan, is hard gewerkt aan de realisatie van de zogenaamde basisuitrusting, ook wel 'de ruggengraat' van het Park Lingezegen. De realisatie/inrichting van het park zal medio 2019 gereed zijn, daarna treedt de beheerfase in van het park.
Op enkele plekken is afgeweken van het oorspronkelijk Masterplan, omdat dat beter of mooier was of omdat de kosten anders te hoog zouden oplopen. Ook ten aanzien van het eigenaarschap van de grond en het beheer ervan zijn sinds de vaststelling van het Beheerplan en beheervisie (2015) belangrijke veranderingen opgetreden.
Sinds eind 2017 zijn er bestuurlijke gesprekken gevoerd over het eigenaarschap van gronden, die deel uit maken van de basisuitrusting van Park Lingezegen. De provincie Gelderland, eigenaar van deze gronden (ongeveer 140 ha. snippergroen, grotere eenheden natuur en een evenemententerrein), heeft deze gronden in 2017 voor € 2,7 mln. te koop aangeboden aan de parkorganisatie. Later hebben ook de gemeenten Overbetuwe en Lingewaard aangegeven de gronden te willen kopen van de provincie.Het afgelopen jaar heeft veelvuldig bestuurlijk overleg tussen de vier betrokken gemeenten (Nijmegen, Overbetuwe, Lingewaard en Arnhem) en de provincie plaatsgevonden. Deze gesprekken waren gericht op het bereiken van overeenstemming over de grondverkoop (met name wie de nieuwe eigenaar wordt) en over de wijze waarop het park in de beheerfase zijn vervolg krijgt. De provincie heeft daarbij aangegeven, dat zij de verkoop van de gronden geregeld wil hebben voor 1-1-2019.
Het komen tot overeenstemming over genoemde zaken bleek een lastig en daarmee langdurig proces. Uiteindelijk is eind 2018 een bestuurlijk akkoord bereikt. Belangrijk onderdeel van de gemaakte afspraken is dat de grotere eenheden natuur (vlakgroen) en het evenemententerrein in deelgebied De Park in eigendom bij de parkorganisatie blijven. Dit sluit aan bij de eerdere wensen vanuit Arnhem. Voor Arnhem zijn de ontwikkelingen in dit deelgebied van groot belang, gelet op de zeer nabije ligging van onder andere de wijk Schuytgraaf.
Risico profiel
Risico's
Laag
Toelichting Risico's
MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
Bedragen x € 1000
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R4 Educatie, R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Regio Centraal Gelderland is opgericht voor de uitvoering van taken op het terrein van het sociaal domein. In 2017 is alleen gebruik gemaakt van de samenwerkingsmodule "Inkoop van specialistische zorg". Dit betreft inkoop (aanbesteding), contractmanagement en -beheer binnen het zorgdomein (Jeugdzorg en Wmo). In 2018 zijn hieraan twee modules toegevoegd: Werkgeversservicepunt (samenwerking UWV en regiogemeenten) en Onderwijszaken (grotendeels de voormalige GR Onderwijszaken).
Partners
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar (niet alle gemeenten doen aan alle modules mee).
Bestuurlijk belang
Wethouder R. Paping is lid van het bestuur. In de bestuurscommissies zitten Wethouders mw. M. Louwers (Werkgeversservicepunt), R. van der Zee (Inkoop zorg) en H. de Vroome (Onderwijszaken).
Financieel Belang
Bijdrage 2018: 3.027
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
0
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
277
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
In 2018 werd de MGR uitgebreid met twee modules: het Werkgeversservicepunt en de module Onderwijszaken. Hoewel de doelstellingen of accenten verschilden stond bij de drie modules doorontwikkeling centraal. Zo stond 'samen sterk staan in de transformatie sociaal domein' bij de inkoop en bij de onderwijsmodule 'uitvoering geven van de Leerplichtwet en de regionale RMC-taak' voorop. Ook werd uitvoering gegeven aan de afspraken die in het kader van de governance structuur zijn vastgelegd. Binnen de MGR-organisatie zelf vonden verschillende personele wisselingen op leidinggevend niveau plaats.
Er werd een uitvoeringsprogramma opgesteld waarin de activiteiten van het samenwerkingsverband worden weergegeven. Daarnaast is in het najaar een uitvoeringsplan voor de periode 2020-2023 ontwikkeld. Voorts is de bedrijfsvoering van de MGR verder gestroomlijnd en werd er gewerkt aan een archiefverordening en besluit informatiebeheer alsmede aan de voorwaarden om te voldoen aan de privacywetgeving.
Eind 2018 hebben de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten ingestemd met een wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Daardoor kon per 2019 de vierde samenwerkingsmodule, te weten Werkgeverschap Sociale Werkvoorziening, worden toegevoegd. In dat kader werd voor deze module een nieuwe DVO opgesteld. Eind 2018 is het risicoprofiel geactualiseerd en is er een beheersstrategie opgesteld die in de begroting 2019 is opgenomen.Risico profiel
Risico's
Middel
Toelichting Risico's
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Bedragen x € 1000
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R7 Gezondheid en Milieu, R8 Wonen en ruimte
Doel verbonden partij
Goede en efficiënte vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu, bouwen, natuur en water.
Partners
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Zevenaar en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang
Wethouder Bouwkamp is lid van dagelijks bestuur en algemeen bestuur
Financieel Belang
De gemeente Arnhem draagt bij aan de exploitatiebegroting van deze gemeenschappelijke regeling. De jaarlijkse bijdrage afhankelijk van afgesproken werkprogramma. Deze is circa € 5 miljoen.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
771
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
900
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
In 2018 heeft het algemeen bestuur besloten om per 2020 over te gaan op outputfinanciering. In 2018 zijn de voorbereidingen daarvoor gestart. In 2018 heeft ODRA net als 2017 een flinke hoeveelheid bouw gerelateerde producten meer geleverd dan was begroot. Dit komt door de aanhoudende volumestijging in de bouw. Eind 2018 is het risicoprofiel geactualiseerd en is er een beheersstrategie opgesteld die in de begroting 2019 is opgenomen. Inmiddels rapporteert ODRA maandelijks over de geleverde productie in relatie tot het overeengekomen werkprogramma. Dit maakt het mogelijk om zo nodig bij te sturen en relevante ontwikkelingen mee te nemen in de financiële cyclus van de gemeente.
Risico profiel
Risico's
Middel
Toelichting Risico's
Regionaal Historisch Centrum gelders Archief
Regionaal Historisch Centrum Gelders Archief
Bedragen x € 1000
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R5 Cultuur, recreatie en sport
Doel verbonden partij
Het gezamenlijk vorm en inhoud geven aan het Gelders Archief, een samenwerking van de gemeentelijke archieven van Arnhem, Renkum, Rheden, Rozendaal, Provincie en het Rijksarchief Gelderland. Aanvullend zijn taken afgesproken op het terrein van het beheer, het behoud, de presentatie en informatieverstrekking van de historie van de stad Arnhem en de omgeving daarvan.
Partners
De gemeenten Renkum, Rheden en Rozendaal en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
Bestuurlijk belang
Wethouders J. van Dellen en H. de Vroome maken deel uit van het bestuur
Financieel Belang
De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling is in 2018 een bedrag van € 1.111
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
200
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
19800
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
De begroting, jaarplannen en -rekening worden door het Gelders Archief jaarlijks voorgelegd aan de deelnemers van de G.R. Eventuele exploitatieverliezen worden binnen de exploitatie van het Gelders Archief opgevangen. In uitzonderlijke gevallen kunnen tegenvallers worden omgeslagen ten laste van de deelnemende gemeenten, echter het merendeel van de inkomsten komt van rijkswege, wat de risico's voor de deelnemende gemeenten verkleint. Daarnaast is er sprake van een eigen organisatie en momenteel een solide financiële basis.
De prijscompensatie die door het Rijk wordt toegepast is in de laatste jaren hoger gebleken dan de gemeentelijke compensatie, maar dient door de gemeente overgenomen te worden. Dit heeft geleid tot een verschil tussen de beschikbare middelen en door het college toe te kennen bijdrage van circa € 20.000.
Door het Algemeen bestuur is in 2017 aan de begroting van 2018 de verwachting toegevoegd dat de bijdrage van de gemeente Arnhem vanaf het begrotingsjaar 2019 op het begrotingsniveau van 2017 zal komen. Tevens is daar de verwachting uitgesproken dat ook voor de jaren na 2019 de Arnhemse bijdrage aan het Gelders Archief maximaal de hoogte van de bijdrage van 2017 zal zijn. In de begroting 2019 worden deze verwachtingen ingelost: de bijdrage van de gemeente Arnhem is voor 2019 en de jaren erna gesteld op de hoogte van de bijdrage van 2017.
Vanaf 2020 is de verwachting, dat er een nieuwe verdeling van de lumpsum komt, waarbij de verdeling op basis van historische kosten wordt losgelaten en overgegaan wordt tot een verdeling op basis van het aantal strekkende meters dat door het GA wordt beheerd voor de partners in de GR. Het voorstel levert een reëlere en eerlijker verdeling van de lumpsum op. Voor Arnhem betekent dit een verlaging van de bijdrage. Voorwaarde is wel dat de Provincie Gelderland vanaf 2020 toetreedt tot de GR.
Risico profiel
Risico's
Middel
Toelichting Risico's
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Bedragen x € 1000
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R1 Veiligheid, R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning, R7 Gezondheid en milieu
Doel verbonden partij
In deze regeling participeren (inclusief Arnhem) 15 gemeenten. Het betreft hier een wettelijk aangewezen organisatie met taken op het terrein van de brandweer (hulpverlening), volksgezondheid en rampenbestrijding. Veiligheid en gezondheid zijn in de regio de kerntaken.
Partners
15 gemeenten (inclusief Arnhem) participeren in de gemeenschappelijke regeling.
Bestuurlijk belang
Burgemeester A. Marcouch en wethouder R. van der Zee maken deel uit van het (dagelijks) bestuur.
Financieel Belang
Gemeentelijke bijdrage Brandweer 2018: € 11,0 mln. Gemeentelijke bijdrage Volksgezondheid 2019: € 3,8 mln.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
8239
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
37036
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Crisisbeheersing en Brandweer
2018 is qua incidenten een relatief rustig jaar gebleken. Organisatorisch is de periode afgerond waarin de regionale brandweerorganisatie tot een robuuste en toekomstbestendige is neergezet. Dit heeft geleid tot een financieel beheer waarin ook realistischer begroot kan worden en waardoor de mee- en tegenvallers kleiner en beheersbaarder zullen zijn.
Naar de toekomst is duidelijk dat met wettelijke wijzigingen op het gebied van onder andere Ruimtelijke Ordening de organisatie-focus meer komt te liggen op een risico-gerichte dan op een regel-gerichte aanpak. Ook in de praktijk zal er doorontwikkeld worden naar focus op preventie.
Voorbereidingen voor actualisering van diverse wettelijk voorgeschreven planvormen zijn in 2018 opgepakt en worden in 2019 afgerond; de planvorming zal na raadpleging ter vaststelling aangeboden worden aan het regionaal bestuur.
In 2018 heeft ook besluitvorming plaats gehad op de tak Bevolkingszorg (Bouwen Bevolkingszorg), onderdeel van de Crisisbeheersing. In 2019 zal de besluitvorming leiden tot implementatie waardoor in het najaar van 2019 door een Regionale netwerkorganisatie toegewerkt kan worden naar een robuuste en geborgde Bevolkingszorg-organisatie.Volksgezondheid
Binnen de Jeugdgezondheidszorg is verder gewerkt aan meer efficiëntie en kwaliteitsverbetering binnen de Jeugdgezondheidszorg. Dit heeft geleid tot een structurele besparing op de kosten.
In 2018 is de landelijke campagne van de vaccinatie van jongeren tegen meningokokken van start gegaan. Grote groepen jongeren zijn gevaccineerd tegen meningokokken. Ook is geïnvesteerd in het programma Voorzorg. Binnen GGD Gelderland-Midden werken 4 speciaal opgeleide Voorzorgverpleegkundigen die intensieve begeleiding bieden aan kwetsbare (aanstaande) moeders. In 2018 is de overheveling van de financiering van het Rijksvaccinatieprogramma via het gemeentefonds gerealiseerd.
Binnen publieke gezondheidszorg is extra ingezet op preventie op het gebied van infectieziektebestrijding (bijvoorbeeld het voorkomen van griepvirussen bij kwetsbare doelgroepen), extra inspanningen zijn verricht voor de (preventieve) zorg voor statushouders, de doorontwikkeling van de onderzoek/informatie/adviesfunctie van VGGM en het verbeteren van de zorg voor personen met verward gedrag (onder andere het meld- en adviespunt Verward Gedrag).
Binnen Veilig Thuis is in 2018 onder meer gewerkt aan de verbeterde Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling die op 1 januari 2019 van kracht is gegaan. De verbeterde Meldcode vraagt van Veilig Thuis een andere manier van samenwerken met verschillende beroepsgroepen.Risico profiel
Risico's
Middel
Toelichting Risico's
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Bedragen x € 1000
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
Deze regeling was in het leven geroepen voor het uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). De kernactiviteit was het bieden van werk onder aangepaste omstandigheden aan personen die (nog) niet kunnen re-integreren in een reguliere baan. De bedrijfsactiviteiten zijn per 1 januari 2018 overgedragen aan Scalabor B.V. (Scalabor). Het overdragen van de bedrijfsactiviteiten heeft een zeer grote impact op organisatie en financiën van Presikhaaf Bedrijven. Presikhaaf Bedrijven houdt de dienstverbanden van alle SW-medewerkers onder haar hoede en draagt zorg voor de uitbetaling en financiering - door middel van de gemeentelijke bijdragen - van de loonlasten en hiermee samenhangende kosten.
Partners
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Westervoort en Zevenaar.
Bestuurlijk belang
Het raadslid M. Coenders en wethouders mw. M. Louwers, R. Paping en R. van der Zee in het Algemeen Bestuur (AB) en de wethouders mw. M. Louwers en R. Paping in het Dagelijks Bestuur (DB).
Financieel Belang
Voor de begroting 2019 is rekening gehouden met het deelnamepercentage voor het jaar 2018. Voor Arnhem is dit afgerond 53%.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
799
Per 31-12-2018
792
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
19091
Per 31-12-2018
8272
Financieel resultaat
4
Ontwikkelingen
Per 1-1-2018 zijn de bedrijfsactiviteiten van Presikhaaf Bedrijven overgegaan naar Scalabor B.V.
GR Presikhaaf Bedrijven bleef verantwoordelijk voor:- Het formele werkgeverschap van SW-medewerkers;
- De financiering en uitbetaling van de loonlasten van SW-medewerkers;
- De van werk-naar-werk-beweging van boventallige medewerkers die niet zijn meegegaan in de overgang naar Scalabor B.V.
- En een aantal restverantwoordelijkheden/ -taken die voortvloeien uit nog lopende overeenkomsten en afspraken met derden.
In de loop van 2018 is verkend in hoeverre het mogelijk was om bovenstaande verantwoordelijkheden en taken van de GR Presikhaaf Bedrijven over te hevelen aan de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland (MGR). Op basis van de verkenning is besloten om een en ander, omwille van de zorgvuldigheid, gefaseerd over te dragen en per 1-1-2019 (a) en (b) als de Module Werkgeverschap SW onder te brengen in de MGR. Andere verantwoordelijkheden en taken volgen (mogelijk) later.
Risico profiel
Risico's
Middel
Toelichting Risico's
Het risico van de GR Presikhaaf Bedrijven is afgeschaald van 'hoog' naar 'middel' omdat de bedrijfsactiviteiten werden overgeheveld naar Scalabor B.V.
Het grootste financiële risico binnen GR Presikhaaf Bedrijven (en vanaf 1-1-2019 de Module Werkgeverschap SW) betreft de vereiste dekking van de loonlasten van SW-medewerkers. Deze laat zich prima voorspellen en is dan ook meerjarig geraamd in de MJPB. Voor het beheersen van dit risico is het cruciaal om (i) evt. wijzigingen in de cao SW en (ii) evt. bijstellingen van de SW-bijdrage van het Rijk in beeld te houden. Dit wordt dan ook gedaan.